Unirea Principatelor Române cunoscută şi ca Mica Unire a avut loc la jumătatea secolului al XIX-lea şi reprezintă unificarea vechilor state Moldova şi Ţara Românească. Unirea este strâns legată de personalitatea lui Alexandru Ioan Cuza şi de alegerea sa ca domnitor al ambelor principate la 5 ianuarie 1859 în Moldova şi la 24 ianuarie 1859 în Ţara Românească. Totuşi, unirea a fost un proces complex, bazat pe puternica apropiere culturală şi economică între cele două ţări. Procesul a început în 1848, odată cu realizarea uniunii vamale între Moldova şi Ţara Românească, în timpul domniilor lui Mihail Sturdza, respectiv Gheorghe Bibescu. Deznodământul războiului Crimeii a dus la un context european favorabil realizării unirii. Votul popular favorabil unirii în ambele ţări, rezultat în urma unor Adunări Ad-hoc în 1857 a dus la Convenţia de la Paris din 1858, o înţelegere între Marile Puteri prin care se accepta o uniune mai mult formală între cele două ţări, cu guverne diferite şi cu unele instituţii comune. La începutul anului următor, liderul unionist moldovean Alexandru Ioan Cuza a fost ales ca domnitor al Moldovei şi Ţării Româneşti, aducându-le într-o uniune personală. În 1862, cu ajutorul unioniştilor din cele două ţări, Cuza a unificat Parlamentul şi Guvernul, realizând unirea politică. După înlăturarea sa de la putere în 1866, unirea a fost consolidată prin aducerea pe tron a principelui Carol de Hohenzollern-Sigmaringen, iar constituţia adoptată în acel an a denumit noul stat România.
▲ Cuprins ▲ İçindekiler ▲ Contents ▲
Mustafa Kemal ATATÜRK
29 Ocak tarihinde Mecidiye’de Türk Dil ve Edebiyat Olimpiyatı düzenlendi. Dördüncü ile oniki sınıflar arası 167 sayıda öğrenci katıldı. „Mustafa Kemal Atatürk“ Kolejinde gerçekleşti.
Faaliyet sayın Elena Buhaiev başkanlığında sürdü. Başkan yardımcısı Ene Ulgean ve sekreterlik görevini Anefi İcbal öğretmenin tarafından gerçekleşti, diğer üyeler ise Erhan Çelik, Özgür Kıvanç, Abibula Şeila, Iomer Subihan, Osman Orhan ve Memet Semuran öğretmenlerimizdi.
Romanya Demokrat Türk Birliği tarafından eğitim komisyonun başkanı ve aynı zamanda Milli Eğitim Bakanlığında müfettiş görevini yerine getiren Vildan Bormambet hanımefendi ve eğitim komisyonun başkan yardımcısı İomer Subihan öğretmen katıldılar.
Köstence okullarından katılan öğrencilerin bilgi düzeyleri daha artması sevinç verici ve bunlar yarışma sonrası aldıkları notlar ile belirliyor.
Nr. crt | Numele şi prenumele | Clasa | Şcoala de provenienţă | Nota finală | Premiul |
---|---|---|---|---|---|
1. | Suliman Bilghe | IV | Şc. „C-tin Brâncuşi“ | 9,65 | I |
2. | Albayrak Buket | IV | Şc. „B.P. Haşdeu“ | 9,45 | II |
3. | Omer Gian | IV | Şc. „Ghe. Ţiţeica“ | 9,40 | III |
4. | Mamut Deria Dilec | IV | Şc. „C-tin Brâncuşi“ | 9,35 | M |
5. | Nurla Aygean | IV | Şc. „Lucian Grigorescu“ | 8,75 | M |
6. | Amet Ghiulendan | V | Şc. „C-tin Brâncuşi“ | 9,50 | I |
7. | Sercan Aleyna Melis | V | Col. Naţ. „Kemal Atatürk“ | 9,05 | II |
8. | Dokuyucu Ruveyda | V | Liceul Internaţional | 9,00 | III |
9. | Yucetaş Gizem Ayşe | V | Liceul Internaţional | 8,70 | M |
10. | Arducluoglu Oyku | V | Col. Naţ. „Kemal Atatürk“ | 8,70 | M |
11. | Cocăi Hande | V | Şc. „C-tin Brâncuşi“ | 8,65 | M |
12. | Emirasan Serghen | V | Şc. 1 Valu lui Traian | 8,20 | M |
13. | Unsalan Melisa | VI | Liceul „Ovidius“ | 9,90 | I |
14. | Akyol Halime Ebru | VI | Liceul Internaţional | 9,85 | II |
15. | Daut Aisel | VI | Şc. 1 Valu lui Traian | 9,85 | II |
16. | Memet Fidan Elif | VI | Liceul Internaţional | 9,30 | III |
17. | Yeşilbaş Alperen | VI | Liceul Internaţional | 9,05 | M |
18. | Karayel Ferhat | VI | Liceul Internaţional | 8,95 | M |
19. | Dokuyucu Sifanur | VII | Liceul Internaţional | 9,80 | I |
20. | Okumuş Berna | VII | Liceul „Ovidius“ | 9,55 | II |
21. | Husein Nelida | VII | Şc. „C-tin Brâncuşi“ | 9,52 | III |
22. | Bazavan Sevidan | VII | Şc. „C-tin Brâncuşi“ | 9,10 | M |
23. | Demircan Esra | VII | Şc. „Ghe. Ţiţeica“ | 9,05 | M |
24. | Curti Melisa | VII | Şc. 1 Valu lui Traian | 8,92 | M |
25. | Emirsan Elif | VII | Şc. 1 Valu lui Traian | 8,85 | M |
26. | Osman Sizen | VIII | Şc. 1 Valu lui Traian | 9,85 | I |
27. | Giumadin Feiza | VIII | Şc. „ C-tin Brâncuşi“ | 9,70 | II |
28. | Bayrak Ayşenur | VIII | Şc. „B.P. Haşdeu“ | 9,70 | II |
29. | Aci Filis | VIII | Şc. „C-tin Brâncuşi“ | 9.25 | III |
30. | Cadar Sevda | VIII | Şc. „C-tin Brâncuşi“ | 9,15 | M |
31. | Cocai Inge | VIII | Şc. „C-tin Brâncuşi“ | 9,05 | M |
32. | Osman Fenis Melis | IX | Col. Naţ. „C. Brătescu“ | 8,00 | M |
33. | Alaa Alzaitri | IX | Liceul Internaţional | 8,10 | M |
34. | Olteanu Gabriela | X | Col. Naţ. „Kemal Atatürk“ | 8,15 | M |
35. | Harman Bahriye Yildiz | X | Col. Naţ. „Kemal Atatürk“ | 8,00 | M |
36. | Iusein Sibelgian | X | Col. Naţ. „Kemal Atatürk“ | 9,10 | II |
37. | Abdulcair Turchian | X | Col. Naţ. „Kemal Atatürk“ | 9,00 | III |
38. | Amet Iurchie | X | Col. Naţ. „Kemal Atatürk“ | 8,30 | M |
39. | Resid Unal | XI | Col. Naţ. „Mircea cel Batrân“ | 9,90 | I |
40. | Isik Amyra Sevda | XI | Liceul Internaţional | 9,60 | II |
41. | Iaşar Ghiuldenis | XI | Col. Naţ. „Kemal Atatürk“ | 8,10 | M |
42. | Iomer Metin | XI | Liceul Internaţional | 8,00 | M |
43. | Sezghin Hatice | XII | Liceul Internaţional | 8,75 | M |
44. | Şerif Yasemin | XII | Liceul Internaţional | 8,00 | M |
45. | Amet Aihan | XII | Col. Naţ. „Kemal Atatürk“ | 8,20 | M |
46. | Amet Ghiulnazik | XII | Lic. „Decebal“ | 8,90 | III |
„Hakses“ dergisi sizler için katılan öğrencilerden olimpiyat ile ilgili düsüncelerini aldık:
“Öncelikle bu olimpiyatı düzenleyen ve bu olimpiyat için çaba serfeden bütün öğretmenlerimize teşekkür etmek istiyorum. Benim için Türkçe Olimpiyatı çok önemlidir, çünkü bu yarışmanın sayesinde bu tür sınavları daha iyi tanıyabildim ve ana dilini, Türkçe’yi, geliştirebildim. Her yıl aynı heyecanla Türkçe olimpiyatına katılıyorum ve merakla sonuçların açıklanmasını bekliyorum. Bu senede sabırsızlıkla milli olimpiyatı bekliyorum.Reşid Ünal, “Mircea cel Bătrân“ Köstence Milli Kolejii
„Pentru mine olimpiada de limba şi literatura turcă este un mod de a ne arăta cunoştinţele învăţate la clasă. Faptul că unele exerciţii sunt grele iar unele sunt mai simple fac olimpiada mult mai interesantă. Pentru nota obţinută la olimpiadă îi mulţumesc doamnei Iomer Subihan care ne-a pregătit.“Demircan Melisa Hazal, “Ghe. Ţiţeica“ okulu
“Türkçe Olimpiyatı benim için çok şey ifade ediyor çünkü olimpiyata katılarak bir sınavın ne demek olduğunu ve önemini anladım“.Husein Fatima, “Ghe. Ţiţeica“ okulu
„Îi mulţumesc doamnei coordonatoare Iomer Subihan care m-a sprijinit şi m-a încurajat să particip la olimpiadă.“Ablez Sevda, “Ghe. Ţiţeica“ okulu
Nurcan İbraim
▲ Cuprins ▲ İçindekiler ▲ Contents ▲
“Soydaş Gençlere Yönelik Projelere Öncelik Veriyoruz“Gazeteci: Sayın Başkonsolos, bir yıldır T.C. Köstence Başkonsolosu olarak görev yapıyorsunuz. Bu yıl da birkaç sorumuza cevap vererek, her yılın başlangıcında „Hakses” dergisinde yeralmanızı geleneksel hale getirmek istiyoruz. Gazeteci: 2010 yılı faaliyetler açısından zengin bir yıl olmuştur. Neredeyse her hafta, Romanya’daki Türk toplumunun etnik kimliğinin tanıtılmasına yönelik çeşitli etkinliklere katıldınız. Romanya’daki Türk toplumunun desteklenmesine yönelik profesyonel çalışmalarınızın sonuçları nelerdir? Gazeteci: Bu yıl hem Türk hem de Tatar toplumuna yakın oldunuz. İki toplumun içerisinde ve aralarındaki birliği nasıl değerlendiriyorsunuz? Gazeteci: Geçen yılın sonuna doğru, bütün dünyadaki Türkler için çok anlamlı olan 10 Kasım tarihinde Köstence’de ilk defa Türkçe kurslarını başlattınız. Kursa çeşitli alanlarda faaliyet gösteren, Türk, Tatar ve Romen olan yaklaşık 50 kursiyer katılmaktadır. Bu kursları bugüne kadar nasıl değerlendiriyorsunuz ve kursun bitimindeki beklentileriniz nelerdir? Gazeteci: Bu yılın ilk günlerinde Türkiye’de Büyükelçiler Konferansı düzenlenmiştir. Ele alınan konular arasında terörizme karşı mücadele konusu da yeralmıştır. Türkiye bu yıl terörizmle mücadele konusunda nasıl hareket edecektir? Gazeteci: Türkiye’nin bu yıl yurtdışındaki Türkler konusundaki faaliyet alanları hangileri olacaktır? Gazeteci: Türkçe dışında Romence ve Tatarca da yayın yapan Radyo-T’nin ikinci yıldönümü yaklaşıyor. Radyo-T’nin programlarını nasıl görüyorsunuz? Gazeteci: Bu yıl için projeleriniz nelerdir ve diplomatik çalışmalarınızın hedefleri hangileridir? Selma Mutalip |
„Acordăm o importanţă deosebită educaţiei tinerilor turci şi turco-tătari“Reporter: Stimată doamnă consul general, se împlineşte un an de când vă desfăşuraţi activitatea în cadrul Consulatului General al Republicii Turcia la Constanţa. Aş vrea ca şi în acest an să aveţi amabilitatea să ne răspundeţi la câteva întrebări, iar prezenţa dumneavoastră în paginile revistei Hakses să devină o tradiţie la fiecare început de an. Reporter: Anul 2010 a fost un an bogat în activităţi. Aproape în fiecare săptămână aţi luat parte la diverse acţiuni de promovare a identităţii etnice sau spirituale a comunităţii turce din România. Care sunt realizările activităţii dumneavoastră profesionale legate de sprijinirea comunităţii turce din România? Reporter: Aţi fost apropiată atât de etnicii turci cât şi de cei tătari, în acest an. Cum apreciaţi unitatea existentă în cadrul acestor comunităţi, dar între cele două? Reporter: La finalul anului trecut, mai precis pe 10 noiembrie o dată cu profunde semnificaţii pentru turcii de pretutindeni aţi deschis, în premieră la Constanţa, cursurile de limba turcă. La curs participă aprope 50 de elevi provenind din medii diverse de activitate, unii de etnie tucă sau tătară dar şi români. Cum evaluaţi aceste cursuri până la momentul actual şi ce aşteptări aveţi la finalul cursului? Reporter: La începutul acestui an s-a desfăşurat în Turcia conferinţa ambasadorilor. Printre problemele abordate a fost şi cea a luptei împotriva terorismului. Cum va acţiona în acest an Turcia în ceea ce priveşte terorismului? Reporter: Care vor fi în acest an direcţiile de acţiune ale Turciei în ceea ce îi priveşte pe turcii din afara graniţelor? Reporter: Radio T, primul mijloc de comunicare de masa care emite în limba turcă dar şi în română şi tătară împlineşte doi ani de la înfiinţare. Cum apreciaţi programele Radio T? Reporter: Ce proiecte aveţi în acest an, care sunt principalele obiective ale activităţii dumneavoastră diplomatice? Interviu realizat de Sorina Asan |
▲ Cuprins ▲ İçindekiler ▲ Contents ▲
Într-o atmosferă relaxată şi foarte plăcută, peste 120 de invitaţi reprezentând diplomaţi străini acreditaţi la Bucureşti, comunitatea oamenilor de afaceri şi ai cercurilor bancare au participat la a XX-a ediţie a Galei Premiilor Nine O’Clock „Oamenii anului“. În fiecare an publicaţia premiază cele mai notabile realizări ale anului precedent în domenii precum diplomaţie, politică, financiar şi bancar, investiţii şi afaceri etc. Anul acesta s-au acordat zece premii, două dintre acestea fiind premii speciale, unul dintre acestea acordate către Alessandra Stoicescu, preşedintele Fundaţiei „Mereu aproape“ pentru succesul campaniei „Apa trece, România rămâne“, cea care a ajutat mii de victime ale inundaţiilor. Această ediţie a fost marcată de o surpriză majoră – un fapt fără precedent în întreaga istorie a Premiilor Nine O’Clock: juriul a decis să nu acorde premiul „Politicianul anului“.
Ca de obicei, seara s-a încheiat cu un moment artistic. Vlad Miriţă, tenor la Opera Naţională din Bucureşti a încântat auditoriul.
Premiul pentru „Diplomatul străin al anului“ a fost acordat Excelenţei Sale D-na Ayşe Sinirlioğlu, Ambasador al Republicii Turcia la Bucureşti pentru eforturile permanente în timpul acreditării sale în Bucureşti în direcţia dezvoltării relaţiilor bilaterale a cooperării între cele două ţări, la diferite nivele.
E.S. Ayşe Sinirlioğlu a fost acreditată la Bucureşti în aprilie 2008. Este absolventă a Academiei de Ştiinţe Economice din cadrul Universităţii „Marmara“ din Istanbul şi are un master în ştiinţe politice la Universitatea „Boğaziçi“ din Istanbul. Domnia sa a mai fost viceconsul în cadrul Consulatului General al Turciei din Rotterdam şi consul general la New York, Geneva şi Amman.
În deschiderea discursului său, D-na Ayşe Sinirlioğlu a spus: „Este întotdeauna o provocare pentru un ambasador să fie acreditat într-o ţară cu care deja există relaţii excelente şi cooperare într-o gamă largă de domenii. Aşteptările sunt mari deoarece este nevoie de mult efort şi creativitate nu numai pentru a menţine dialogul apropiat existent deja între cele două ţări, dar şi pentru a crea noi arii de colaborare. Acesta a fost testul pe care ştiam că îl voi avea de trecut şi mi-am asumat responsabilităţile ca ambasador al Turciei în România în aprilie 2008. Premiul pe care am onoarea să îl primesc asigură încă odată faptul că, cu determinare şi dedicaţie, este posibil să faci faţă la astfel de provocări.“ Pentru a evidenţia intensitatea relaţiilor dintre cele două ţări, Excelenţa Sa a menţionat vizitele la nivel înalt aşteptate în luna februarie: ministrul energiei, Taner Yıldız, ministrul transporturilor, Binali Yıldırım, precum şi preşedintele Comisiei de Relaţii Externe a Parlamentului Turc, Murat Mercan. Luna aceasta Cseke Attila, ministrul român al sănătăţii, a fost în Turcia într-o vizită bilaterală iar în luna martie la Ankara este aşteptat ministrul justiţiei Cătălin Predoiu pentru consultaţii cu omologul său turc.
Din punct de vedere al relaţiilor economice, comerţul între România şi Turcia a fost afectat negativ de condiţiile economice globale din 2009. „În 2010 am reuşit să recuperăm o mare parte a acestei pierderi şi volumul comerţului bilateral a înregistrat o creştere de aproape 40%. Nu trebuie să ne pierdem niciodată speranţa. Speranţa ne conduce la viitor mai bun. Câteodată criza ne furnizează noi oportunităţi“, a declarat Excelenţa Sa Ayşe Sinirlioğlu.
Conform datelor furnizate de Ambasada Turciei, exporturile globale ale României au crescut anul trecut cu 25%, în timp ce exporturile către Turcia au crescut cu 70%. Ca şi comentariu final privind relaţiile apropiate între cele două ţări, Excelenţa Sa Ambasadorul Turciei a făcut aluzie la fotbal: „Sunt încântată să menţionez numirea lui Gheorghe Hagi ca manager la Galatasaray la finele anului trecut. Hagi este din nou la cârma uneia dintre cele mai importante echipe de fotbal din Turcia. Ar trebui să admit că fotbalul poate fi un instrument mai eficace decât diplomaţia clasică pentru promovarea prieteniei şi solidarităţii între oameni“.
La sfârşitul discursului, Ayşe Sinirlioğlu, Ambasadorul Turciei, a subliniat: „Când va sosi clipa inevitabilă a acreditării mele în altă parte, voi păstra acest premiu ca un memento de amintiri frumoase despre România şi despre oamenii din România“.
E.S. d-na Ayşe Sinirlioğlu a fost numită ambasador la Madrid. În locul domniei sale în funcţia de ambasador a fost învestit Ömür Şölendil, director general al departamentului Orientul Mijlociu din cadrul Ministerului de Afaceri Externe al Republicii Turcia.
Minever Omer
▲ Cuprins ▲ İçindekiler ▲ Contents ▲
Pentru profesorii de limba turcă şi religie islamică vacanţa intersemestrială înseamnă perfecţionare profesională. Pe data de 31 ianuarie a.c. a debutat a doua ediţie a cursurilor de perfecţionare, organizate de CCD prin profesor metodist Narcis Amza, în parteneriat cu ISJ Constanţa şi Consulatul General al Republicii Turcia la Constanţa. Directorul CCD, prof. dr. Andreea Mihaela Artagea, prezent la deschidere, a adus mulţumiri partenerilor, recomandând aceste cursuri ca fiind de calitate şi recunoscute oficial. „Formarea profesională a cadrelor didactice este un obiectiv al CCD la nivel judeţean. Prezenţa dvs. aici atestă dorinţa de dezvoltare şi educare, înţelegere a ceea ce înseamnă un profesor european, lucru important şi promovat de Comisia de la Bruxelles“, a declarat domnia sa, urând succes cursanţilor. D-na prof. Vildan Bormambet, inspector de specialitate în cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului a mulţumit în primul rând profesorilor de limbă turcă şi religie islamică, care, sacrificându-şi vacanţa intersemestrială, îşi dedică timpul liber perfecţionării, şi nu în ultimul rând profesorilor din Turcia. „Profesorii trebuie să se specializeze continuu“ a declarat domnia sa, aducând în discuţie şi noua lege a învăţământului şi beneficiile acesteia pentru învăţământul în limba maternă. De asemenea, a invitat la dialog cadrele didactice atât cu ISJ Constanţa, cât şi cu Ministerul Educaţiei.
Pe data de 21 februarie, cu ocazia Zilei Internaţionale a Limbii Materne, la CCD, se vor da atestatele de curs atât pentru prima ediţie, cât şi pentru cea de a doua.
Prezenţi la deschiderea cursurilor, am considerat oportună intervievarea profesorului care a avut iniţiativa şi care s-a ocupat în mod direct de organizarea şi derularea acestora, profesor metodist în cadrul CCD Constanţa, Narcis Amza. Amabilă şi zâmbitoare, ca întotdeauna, răspunde pe rând întrebărilor noastre:
– Când şi unde a fost organizată prima ediţie a cursurilor?
– Anul acesta şcolar, la CCD, s-a mai susţinut un curs de limba turcă şi religie islamică, în noiembrie 2010. Atunci am avut onoarea a a-i avea ca formatori pe profesorii de la Colegul Naţional „Kemal Atatürk“ din Medgidia. Elementele de conţinut care au fost abordate în cadrul cursului au fost aspecte legate de literatură şi de religie islamică. În partea a doua a cursului avem ca invitaţi profesori universitari dinTurcia. Cursul de azi a început cu prof. univ.dr. Erol Barin care timp de trei zile va susţine un curs de limba şi literatura turcă.
– Cum apreciaţi calitatea cursurilor predate la ediţia anterioară?
– A fost un curs care s-a adresat tuturor categoriilor de cadre didactice care predau limba turcă şi religia islamică, începând cu doamnele educatoare şi continuând cu profesorii de şcoală primară, gimnaziu şi liceu. Cursul a fost interactiv, a atins foarte multe aspecte definitorii pentru învăţământul în limba maternă.
– Cine asigură locaţia pentru desfăşurarea cursurilor?
– Cursurile se desfăşoară în Casa Corpului Didactic, o instituţie cu tradiţie şi prestigiu în formarea cadrelor didactice, o instituţie care se preocupă de formarea continuă şi de asigurarea condiţiilor de susţinere a cursurilor pentru cadrele didactice din judeţul Constanţa. În acelaşi timp pentru profesorii care predau limba maternă, în parteneriat cu Consulatul General al Republicii Turcia la Constanţa sau cu alte instituţii care se preocupă de aceste aspecte putem spune că această instituţie este gazda perfectă pentru evenimente de genul acesta.
– Cum s-a realizat programul de limbă turcă? Cine s-a ocupat de formarea echipei de traineri? Cine sunt aceştia şi cum au fost selectaţi?
– Eu am plecat dintotdeauna de la premisa că toate se fac cu oameni şi pentru oameni, iar faptul că eu aparţin unei minorităţi naţionale, m-a făcut să mă preocup în mod deosebit de această latură de formare încercând, din discuţiile pe care le-am avut cu oameni dragi, cu prieteni, am pus laolaltă fiecare resursele de care dispunem şi astfel am putut să susţinem aceste cursuri. Meritul cel mai mare în aceste demersuri de formare îl are Consulatul General al Republicii Turcia la Constanţa, prin doamna Fusun Aramaz, consul general. Domnia sa ne-a acordat sprijinul şi pentru prima ediţie a cursului şipentru a doua ediţie. La primul curs, aşa cum am spus, am avut drept traineri profesori de la Colegul Naţional K. Ataturk, iar acum profesori din Turcia.
– În urma acestor cursuri, participanţii obţin vreun certificat de competenţă?
– Toate cursurile care se susţin sub egida CCD se finalizează cu o adeverinţă de curs. Adeverinţele date pentru fiecare curs susţinut sunt valoroase în fişa de evaluare a profesorilor din sistemul de învăţământ preuniversitar. Adeverinţele pe care le obţin colegii noştri în urma acestor cursuri au aceeaşi valoare ca şi cele de la celelalte cursuri pe care le susţinem la CCD.
– Cursul este acreditat de ISJ?
– Da, cursul este avizat şi organizat în parteneriat cu ISJ.
– Care este perioada şi programul cursului?
– Cursul se susţine în vacanţa intersemestrială, de la orele 9 la 17, programul fiind flexibil, putând să atingă în primul rând, necesităţile de formare ale colegilor noştri.
– Cursul se plăteşte sau este gratuit?
– Cursurile acestea sunt gratuite pentru colegii noştri care predau limba turcă şi religia islamică, faţă de celelalte cursuri ale CCD care sunt cu taxă. Aceste cursuri nu se plătesc deoarece formatorii sunt susţinuţi financiar şi material de către Consulatul General al Republicii Turcia la Constanţa iar CCD, în cadrul acestui parteneriat, oferă adeverinţele fără a solicita vreo taxă.
– Cine a pregătit pachetul complet de curs?
– Noi, aici, în partea română, am investigat şi am identificat necesităţile de formare, împreună cu colegele noastre Bormambet Vildan şi Ene Ulgean, şi le-am comunicat profesorilor formatori. De asemenea, aceştia la rândul lor, fac o scurtă investigare a necesităţilor de formare.
– Consideraţi că este suficient pentru formarea şi dezvoltarea cursanţilor?
– Niciodată nu este suficient. Întotdeauna este loc de mai bine şi ştiţi că toată viaţa învăţăm. Considerăm că acest curs este o simplă etapă în dezvoltarea profesională şi personală a colegilor noştri. Cu ajutorul lui Allah, vom putea să organizăm şi alte cursuri în anii şcolari următori. De asemenea, dezvoltarea profesională are loc nu numai prin cursurile susţinute, ci şi prin participarea la alt fel de activităţi metodico-ştiinţifice sau didactice, lecţii deschise; există diferite forme de învăţare.
– Care este tematica generală a cursului?
– Cursul abordează atât metode activ participative pentru eficientizarea lecţiilor, cât şi elemente de conţinut cât mai utile la clasă, atât pe limba turcă, cât şi pe religie. Suntem nişte norocoşi pentru că domnul profesor universitar care predă prima parte este chiar specialist pentru cursuri de formare a celor care predau limba turcă în afara graniţelor Turciei, cu atât suntem mai câştigaţi pentru că domnia sa are experienţă de lucru cu turcii din diaspora.
– Câţi cursanţi sunt în sală şi câţi estimaţi că ar fi trebuit să fie?
– Nu cred că numărul este foarte important. Este adevărat, ne dorim ca aceste cursuri să ajungă la cât mai mulţi colegi de-ai noştri, dar cursul acesta se adresează în primul rând profesorilor de limba turcă şi religie islamică care predau la gimnaziu şi la liceu. De ce? Tocmai ca acest curs să aibă un caracter cât mai practic. Noi preconizăm că vor fi 20-25 de cursanţi acum în sală sunt în jur de 16. Colegii noştri din Medgidia sunt reţinuţi la o activitate în localitate, este vorba de parteneriate şi înfrăţiri cu şcoli din Turcia (Gemlik).
– Credeţi că trainerul poate acorda o atenţie deosebită fiecărui cursant în parte? Pe ce credeţi că va pune accentul?
– Sunt convinsă de acest lucru, mai ales că am fost foarte bucuroasă când am aflat câtă experienţă are în lucrul cu profesorii care predau limba turcă şi deja mi-am dat seama de la începutul cursului câtă atenţie va acorda fiecărui participant în parte. A pornit cursul începând de la a cunoaşte fiecare cursant şi ce experienţă profesională are fiecare, asta după ce domnia sa şi-a expus experienţa profesională pe care o are în domeniu.
– De ce consideraţi că sunt necesare aceste cursuri şi care este rolul dvs.?
– Cursurile sunt realizate sub conceptul educaţiei adulţilor, de aceea consider că sunt deosebit de importante. Şcoala nu se termină în momentul în care ai absolvit liceul sau facultatea. Suntem datori să învăţăm zi de zi, iar ca dascăli, ca profesori, în calitatea noastră de cadre didactice, suntem datori să învăţăm în fiecare zi. Cursurile acestea sunt o formă prin care eu îmi aduc contribuţia la creşterea şi dezvoltarea învăţământului în limba turcă şi vreau să pun accentul pe acordarea importanţei cuvenite predării religiei islamice, pentru că o educaţie nu poate fi desăvârşită dacă nu acordăm importanţă confesiunii din care facem parte.
– Ce v-a determinat să vă orientaţi pe profilul de limba maternă, având în vedere că sunteţi profesor de matematică?
– Faptul că aparţin unei minorităţi etnice, acest lucru m-a determinat. Sunt de părere că fiecare membru al etniei din care facem parte trebuie să îşi aducă contribuţia, acolo, în meseria pe care o face, la locul său de muncă. CCD este casa mea profesională şi, dacă pot fi de folos limbii turce şi religie islamice, ar fi o greşeală de neiertat dacă nu m-aş implica cu trup şi suflet în proiecte de acest gen.
– Ce alte cursuri aţi derulat până în prezent şi ce proiecte aveţi pentru perioada următoare?
– Eu aici la CCD sunt specializată pe programe de management educaţional şi proiecte pe didactica matematicii. De asemenea, mă preocupă şi perfecţionarea, formarea cadrelor didactice auxiliare. Am susţinut un curs inclusiv pentru secretarele de unităţi şcolare. Consider că este o categorie de cadru didactic auxiliar de care nu prea se preocupă nimeni. După cum vedeţi, preocupările mele la CCD sunt foarte vaste, începând de la managementule educaşional şi terminând cu preocuparea pentru perfecţionarea cadrelor didactice auxiliare.
– Cine a iniţiat proiectul şi cine se ocupă de derularea acestuia?
– Cursurile acestea se organizează şi se derulează la iniţiativa mea. Şi în anii anteriori, în parteneriat cu Consulatul General al Republicii Turcia la Constanţa, am mai susţinut cursuri de acest gen pentru limba turcă şi religia islamică. Recunosc că nu este uşor, dar îmi face plăcere şi mă simt datoare să fac acest lucru.
– Ce funcţie ocupaţi în prezent?
– Sunt profesor metodist la CCD de 15 ani şi în ceea ce fac acum mă regăsesc cel mai bine şi întotdeauna am spus CCD este casa mea profesională, aici mă simt celmai bine.
– Vă urăm mult succes în activitate şi vă mulţumim pentru informaţiile oferite.
Minever Omer, Melek Osman
▲ Cuprins ▲ İçindekiler ▲ Contents ▲
Mangalya Esmahan Sultan CamiiDobruca’nın en eski camisi olan Esmahan Sultan Camii, İkinci Sultan Selim’in kızı ve Sokullu Mehmet Paşanın hanımı Esmahan Sultan adına 1573 yılında yaptırılmıştır. Cami, geniş bir bahçe ve Müslüman mezarlıklarının ortasında yer alan dört yüz yıllık ahşap çatılı ve minarelidir. Tarihi özelliğini koruyan caminin minaresi 1997 depreminde hasar görmüş ve 2007 yılında yapılan restorasyonda aslına uygun yenilenmiştir. Caminin tamamının restorasyonuna 2007 yılında başlanılmış, masrafları işadamı Tunç Çapa tarafından karşılanmıştır ve 27 Ağustos 2008 tarihinde hizmete açılmıştır. MEZARLAR İÇİNDE GÜNÜMÜZE EN YAKIN OLANI DA 13 NUMARALI MEZARDIR. MEZARIN KİTABESİNİN TÜRKÇESİ: Camiyi ziyaret edince, Türkiye’den gelerek görevine yeni başlayan din görevlisi Mehmet Emin Efe ile bir röportaj yaptık. Reporter: Kendinizi okuyucularımıza tanıtır mısınız? Rep: Romanya’ya tayininiz çıktığını duyunca ilk neler düşündünüz? Rep: Romanya’daki Müslümanları nasıl buldunuz? Rep: Gençleri dine yakın tutmak için ne dusunuyorsunuz? Rep: Hocam bizlere zaman ayırdıdığınız için sizlere teşekkür ediyorum ve görevinizde başarılar dilerim. |
Geamia Esmahan SultanEsmahan Sultan, cea mai veche geamie din România, care păstrează o bogată tradiţie istorică, religioasă şi culturală, a fost dată în folosinţă în anul 1573. Geamia a fost ctitorită de Esma-Han, fiica Sultanului Selim al-II-lea, fiind un monument de arhitectură în stil maur, cu un stil aparte faţă de alte lăcaşe de cult din Dobrogea.Geamia este făcută din piatră de grosimea de 85 de centimetri şi a fost cioplită de meşterii pietrari turci. Lăcaşul de cult este înconjurat de un cimitir musulman în care au fost înhumate personalităţi ale vremii. Geamia cu o capacitate de 200 de credinciosi şi cimitirul musulman din Mangalia, au fost reabilitate sub îndrumarea Muftiatului Cultului Musulman din România, iar finanţarea a venit, în întregime, din partea lui Capa Tunc, om de afaceri din Turcia în memoria lui Said Hakki Bey. Pentru realizarea lucrărilor de consolidare şi restaurare a ansamblului Esmahan Sultan s-au cheltuit mai bine de un milion de euro. Lucrările de restaurare au cuprins consolidarea minaretului, prin inserţia unor „schelete“ din otel, invizibile, arhitectura turnului rămânând aceeaşi. Geamia în sine a fost consolidată cu ciment şi profile din metal, iar crăpăturile au fost injectate cu material de lipire fluid. Acoperişul a fost decopertat spre a fi înlocuit cu unul nou. S-a refăcut fântâna şi cişmeaua din curte a fost placată cu marmură albă (ce fusese astupată în 1959) iar apa este din nou folosită pentru ritualul spălării morţilor. În interiorul geamiei „Esmahan Sultan”, specialiştii români, în colaborare cu cei turci, au reconstituit decoraţiunile interioare pictate pe pereţi. A fost adusă mobilă specifică, covoare şi candelabre. Covoarele, tablourile, mimberul, kursi-ul au fost aduse de către Capa Tunç. Mihrabul din piatră şlefuită a fost restaurat. Locul pentru femei (mahbel) este autentic. Încălzirea pe sistem de aeroterme a fost donată deasemeni de Capa Tunç. O etapă importantă în reabilitarea ansamblului a fost aducerea la starea iniţială a minaretului care era foarte înclinat şi risca să cadă la cel mai mic cutremur. Minaretul a fost descompus molon cu molon apoi numerorate au fost rezidite (anastiloză) utilizând aceeaşi tehnică a legăturilor cu scoabe de otel în perforaţiile umplute ulterior cu plumb topit. Intenţia principală a acestor intervenţii profesioniste, a fost de a aduce lăcaşul de cult, din punct de vedere architectural, la o imagine cât mai apropiată de cea iniţială, a anilor 1590, îndepărtând toate modificările şi cosmetizările făcute necorespunzător în timp. Minaretul şi acoperişul, au fost realizate din caramidă adusă din Turcia. Cimitirul, unde sunt îngropate unele dintre cele mai stimate feţe ale lumii musulmane din Dobrogea, dar şi din Imperiul Otoman, a fost cosmetizat prin eliminarea vegetaţiei salbatice şi au fost create alei de acces iluminate pe tot timpul nopţii. S-a construit o casă pentru imam în curtea geamiei şi peste 200 m de trotuar. În prezent geamia poate fi vizitată de turişti şi locuitorii oraşului, iar hogea Halil Ismet de la Esmahan Sultan le prezintă acestora istoria lăcaşului de cult. Am vizitat şi noi geamia Esmahan Sultan şi am stat de vorbă cu imamul geamiei Halil Ismet care este în vârstă de 72 de ani, cu o vechime în activitate de 53 de ani. În această perioadă, 19 ani a fost imam în satul său natal Grădina, 11 ani în localitatea Palazu Mare şi 24 de ani în Mangalia. Absolvent al Seminarului Musulman din Medgidia în 1957 a predat religie islamică în şcolile din Mangalia şi în prezent ţine cursuri de religie islamica în cadrul Liceului Callatis. În activitatea sa de imam d-nul Halil Ibrahim a fost membru în Şura Islam pe o perioadă de 30 de ani continuând şi în prezent, după alegerile din 2010. D-nul Halil Ismet a avut multe realizări de când este imam în Mangalia printre acestea amintim înnoirea acoperişului în anii 1988 mai târziu în 1993. A construit un grup sanitar cu sprijinul financiar al sponsorilor Ionus Redip, Curtveli Rami şi Chiosep Sebat. La cimitirul musulman s-a instalat apă, curent electric şi s-a faianţat casa mortuară. Cu sprijinul Primăriei şi a Consiliului local Mangalia au fost puse uşi şi ferestre la casa mortuară. Deasemeni cu sprijinul Primăriei s-a construit un gard din plăci de beton între cimitirul musulman şi cel creştin. În 2007 s-a început cu sprijinul omului de afaceri turc Capa Tunç renovarea capitală a geamiei şi consolidarea minaretului. De la domnul Halil ismet aflăm că în anul în care a venit în Mangalia ca imam enoriaşii frecventau geamia numai la rugăciunea de vineri în număr de 20 de persoane iar acum vin peste 50 de persoane. În prezent peste 50 de enoriaşi vin la slujba de prânz zilnic iar în timpul postului vin frecvent peste 50 de persoane. |
▲ Cuprins ▲ İçindekiler ▲ Contents ▲
La jumătatea lunii ianuarie, deputatul Ibram Iusein a întreprins o vizită oficială la Ankara şi Istanbul, la invitaţia preşedintelui grupului de prietenie Turcia-România, din Marea Adunarea Naţională a statului turc. Deputatul UDTR a făcut parte din delegaţia română condusă de preşedintele grupului parlamentar de prietenie România – Turcia, Petre Movilă.
În cadrul întrevederilor avute cu deputaţii turci au fost abordate probleme politice şi economice. La întâlnirea cu Volkan Bozkır, ambasador al Turciei la Uniunea Europeană deputaţii români l-au asigurat pe diplomatul turc că România sprijină demersurile întreprinse de Republica Turcia pentru a accede în Uniunea Europeană.
Deputaţii români au subliniat în cadrul convorbirilor purtate cu omologii lor din Turcia necesitatea intensificării schimburilor economice dintre cele două ţări. Actualmente, cifra de afaceri dintre cele două state se ridică la 5 miliarde de euro, deputaţii români fiind de părere că există premise ca aceasta să se dubleze, dacă investiţiile turceşti în România vor creşte în viitorul apropiat.
Un alt punct pe ordinea de zi a discuţiilor, subliniat de deputatul Iusein Ibram a fost redeschiderea liniei de RO-RO între România şi Turcia, pentru a veni astfel în sprijinul transportatorilor de mărfuri din ambele ţări.
Din delegaţia oficială română au mai făcut parte deputatul Aledin Amet şi ambasadorul României în Turcia, Ion Pascu.
Sorina Asan
Sâmbătă, 15 ianuarie într-un cadru festiv s-a încheiat primul modul al cursului de limba turcă organizat de Consulatul General al Republicii Turcia, la Constanţa. După două luni de cursuri intensive de limba turcă cei 50 de elevi au fost împărţiţi în două grupe, începători şi avansaţi în funcţie de nivelul cunoştinţelor.
Grupa de începători va continua studiul cu un profesor de la Colegiul Naţional „Kemal Atatürk” din Medgidia în timp ce avansaţii vor beneficia de cursuri ţinute de un profesor de la Universitatea din Ankara. Cursul ce a debutat pe 10 noiembrie va continua până în luna mai a acestui an. La final, cursanţii vor primi diplome atestate de Consulatul General al Republicii Turcia la Constanţa şi vor beneficia de o excursie în patria lui Atatürk oferită de Ambasada Republicii Turcia, la Bucureşti.
La finalul primului modul de curs, doamna Füsun Aramz, consul general al Republicii Turcia la Constanţa s-a adresat celor prezenţi: „Mă bucur că după două luni de curs, numărul dumneavoastră nu s-a diminuat ci, dimpotrivă a crescut ceea ce înseamnă că am reuşit să vă captăm atenţia şi intersul pentru limba turcă. Aş vrea să îi mulţumesc domnului profesor Özgür Kivanç pentru efortul depus şi profesorilor de la Colegiului Naţional „Kemal Atatürk” care s-au oferit voluntar să predea aceste cursuri.” Excelenţa sa i-a felicitat pe cursanţi şi le-a urat succes în continuare.
Cursanţii provin din diverse domenii de activitate de la mediul academic, presă, administraţie publică până la elevi de gimnaziu şi studenţi. Majoritatea sunt de etnie turcă sau tătară şi doresc să îşi perfecţioneze cunoştinţele de limba turcă. Printre ei se află şi români care apreciază valorile culturale ale poporului turc şi sunt dornici să posede şi cunoştinţe de limba turcă. În cadrul următorului modul le vor fi oferite cursanţilor şi informaţii despre cultura şi civilizaţia turcă.
La încheirea cursului festiv elevii si cadrele didactice împreună cu oaspeţii de la Consulatul General al Republicii Turcia s-au întreţinut într-o atmosferă cordială şi au degustat din produse de patiserie tradiţionale preparate de elevele de etnie turcă şi tătară.
La eveniment a participat şi muftiul cultului musulman din România, Muurat Iusuf care le-a pus cursanţilor la dispoziţie sala de clasă pe toată durata cursului precum şi subprefectul judeţului Constanţa Aidun Curt-Mola.
Cursul de limba turcă este un proiect iniţiat de consulul general Füsun Aramaz la începutul mandatului său.
Sorina Asan
▲ Cuprins ▲ İçindekiler ▲ Contents ▲
Profesor de limbă turcă şi religie islamică din anul 2007 la şcolile nr.1, 2, 5, din Mangalia, doamna Vuap (Abdulgani) Feihan, născută în anul 1985, în oraşul Mangalia, este absolventă a Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei. Ca orice femeie a zilelor noastre este preocupată de dezvoltarea capacităţii intelectuale, străduindu-se să obţină o calificare profesională de excepţie. După cum reiese din răspunsurile primite la întrebările noastre, îşi face bine meseria deoarece ştie care sunt îndatoririle şi responsabilităţile personale. Cu mândrie ne spune că această meserie plină de abnegaţie implică suflet, talent şi dăruire iar noi am putut constata cu uşurinţă că este o persoană prietenoasă, amabilă, amuzantă şi generoasă.
Încă de la începutul anului şcolar, muncind cu pasiune şi responsabilitate a organizat, pentru cei 300 de elevi musulmani din cele trei şcoli în care predă, diverse programe şi activităţi pentru a-i determina pe elevi să participe în număr cât mai mare la orele de limbă turcă şi religie islamică, evidenţiind permanent valoarea tradiţiilor şi obiceiurilor noastre. Iubeşte copiii iar în curând va avea chiar ea unul. Ataşată de elevii ei şi mulţumită de faptul că vin din ce în ce mai mulţi copii la orele de limbă turcă, iar părinţii acestora alături de ceilalţi profesori din şcolile unde predă sunt interesaţi şi încântaţi de tradiţiile şi obiceiurile noastre este motivată să vină cu plăcere la orele de limbă turcă să-i îndrume pe copii noştri spre desăvârşirea calităţilor necesare în viaţă. Suntem convinşi că datorită acestor profesori care iubesc copiii, sunt înţelegători, sociabili şi vor să înveţe mereu pentru a putea împărtăşi din ce au, se vor putea forma şi modela generaţii de tineri energici, educaţi şi încrezători în propriile puteri. Numai astfel vom putea avea o comunitate de oameni realizaţi şi fericiţi.
Melek Osman
▲ Cuprins ▲ İçindekiler ▲ Contents ▲
Conferinţa Naţională a Uniunii Democrate Turce din România, ca un forum de analiză, dezbatere şi prezentare a programelor şi activităţilor desfăşurate, a avut loc în data de 18 septembrie 2010. Învitaţi să participe la Conferinţa Naţională, delegaţii care au reprezentat cele 29 de filiale ale U.D.T.R. şi-au prezentat pe rând situaţia şi problemele actuale, precum şi perspectivele activităţii filialelor, deschizând astfel prilejul schimbului de idei; demonstrând încă odată, prin acţiunile lor, că doresc să aducă schimbări pozitive în comunităţile locale din care fac parte. Acţiunile şi proiectele care vin din partea filialelor cresc ca număr şi anvergură de un an la altul. Conferinţa Naţională a desemnat, în urma voturilor delegaţilor, conducerea U.D.T.R. pentru următorii patru ani: preşedinte Fedbi Osman, prim-vicepreşedinte Gemal Iusein şi secretar general Ervin Ibraim.
Ca o continuare firească, pe data de 5 noiembrie s-a organizat şedinţa Consiliului Naţional, în cadrul căreia s-a analizat activitatea trecută, amintindu-se simpozionale, spectacolele, festivalurile, concertele, mesele rotunde, lansările de carte, expoziţiile tradiţionale şi culinare, competiţiile sportive, olimpiadele şcolare, taberele şi excursiile organizate, după care s-a numit componenţa noului Comitet Director, alcătuit din 15 persoane, după cum urmează: Osman Fedbi, Iusein Gemal, Ibraim Ervin, Ibram Iusein, Husein Cadir, Iaşar Enver, Omer Nazif, Bormambet Vildan, Raim Naim, Gavazoglu Riza, Osman Zia, Mologani Accan, Şemsi Turhan,Musa Caidar, Memet Reduan. De asemenea, au fost numiţi preşedinţii comisiilor specialitate, cărora li s-a solicitat să prezinte până la începutul noului an componenţa comisiei pe care o reprezintă. Astfel, învăţământul este reprezentat de Bormambet Vildan ca preşedinte de comisie, avându-i alături pe Osman Orhan vicepreşedinte, Iomer Subihan secretar şi Şachir Ruchie, Ziadin Murvet, Mahmudi Nurten şi Arif Aisel ca membri. La comisia de religie îl avem ca preşedinte pe Islam Remzi, împreună cu Musledin Firdes vicepreşedinte, Accoium Ali, secretar şi Asan Negeati, Memet Etem ca membri. Comisia de femei a fost reorganizată după cum urmează: Amet Melec preşedinte, Accoium Durie vicepreşedinte, Memiş Belghizar secretar, Ibadula Cader, Amet Iusnie, Fizula Cadrie şi Memet Bilghin, membri. Comisia de cultură este reprezentată în continuare de Türkoğlu Serin preşedinte, Osman Melek vicepreşedinte şi Omer Minever secretar, alături de Arif Selmin şi Fizula Sibel membri. Comisia de tineret a trecut printr-o adevărată reorganizare şi, în urma alegerilor desfăşurate la sediul central U.D.T.R., avem următoarea componenţă a comisiei: Musledin Ercan preşedinte, Arif Ender vicepreşedinte, Talip Alis secretar şi Izet Ersun, Amet Derya, Caibula Milis Nilghiun şi Abibula Edis ca membri. Comisia financiară este reprezentată de Dragomir Nicuşor, iar comisia juridică de Pălău Constantin.
Tot în cadrul Consiliului Naţional au fost alese componenţele comisiilor de: cenzori (Accoium Durie, Aziz Selen şi Amet Belkîz), de disciplină şi integritate morală, formată din şapte persoane (Iusein Gemal, Husein Cadir, Ebit Ayla, Ibraim Ervin, Şemsi Turhan, Osman Zia şi Iomer Bedri), comisia de inventariere şi casare (Pălău Constantin, Gavazoglu Riza şi Accoium Ali), precum şi a comisiei de negociere a salariilor, formată din cinci persoane.
Toate aceste comisii îşi desfăşoară activitatea conform prevederilor Statutului U.D.T.R., pe baza proiectelor întocmite în termenii legali prevăzuţi de normele Departamentului de Relaţii Interetnice, întocmind rapoarte de sinteză a acestora, transmise ulterior comisiei financiare.
În activitatea lor toţi membrii comisiilor acţionează doar în scopul creşterii eficienţei activităţii şi punerii în valoare a identităţii culturale a comunităţii turce şi dezvoltării parteneriatului între operatorii culturali, mediul academic şi administraţia publică, asigurând astfel tot ce este mai important pentru comunitatea pe care o reprezintă.
Minever Omer
▲ Cuprins ▲ İçindekiler ▲ Contents ▲
Musulmanul care şi-a însuşit foarte bine învăţăturile religiei lui este în cele mai multe cazuri o persoană sociabilă care ştie că are o misiune în viaţă. Fiind în legătură permanentă cu oamenii ştie să se poarte având o conduită exemplară. Odată ce şi-a asumat învăţăturile şi valorile religiei îşi doreşte să le susţină. De aceea toţi oamenii, părinţi sau dascăli, au obligaţia să dezvolte cunoştinţele copiilor despre religie şi limba maternă. Acest lucru este neglijat în cele mai multe case de musulmani iar în şcoli prezenţa la orele de religie şi limba turcă este nesatisfăcătoare. Zi de zi se fac eforturi pentru susţinerea şi promovarea claselor de limba turcă şi religie islamică. Cu toate acestea există un dezinteres pentru acestea. Tot în sprijinul promovării culturii şi civilizaţiei islamice, ale obiceiurilor, tradiţiilor şi practicilor cultului islamic este apariţia articolelor de specialitate în revista „Hakses”, precum şi editarea unor cărţi: „Kur-an’ı Kerim’den sure ve dualar“. În paginile acestei reviste pot fi găsite şi articole legate de raporturile cu instituţiile statului şi cu societatea civilă. Sunt descrise acţiuni în care se implică comisia de religie a U.D.T.R..Toate acestea se fac pentru păstrarea identităţii spirituale şi promovarea imaginii reale a comunităţilor turce şi tătare din România. Comunităţile, turce şi tătare, de musulmani, au o tradiţie îndelung cultivată de respect pentru poporul român şi responsabilitate faţă de instituţiile statului român. Islamul este încredere iar în acest sens comunitatea musulmană din România cu sprijinul instituţiilor reprezentative a Republicii Turcia, Consulatului general al Republicii Turcia la Constanţa şi Ambasada Republicii Turcia la Bucureşti, promovează elementele definitorii pentru valorile culturale, tradiţiile, credinţa, încrederea şi formarea omului. Doar sprijinit de credinţă omul poate atinge cele mai bune rezultate în optimizarea relaţiei cu ceilalţi oameni şi poate face paşi importanţi în îmbunătăţirea calităţii vieţii şi bunăstării sociale.
Preşedinte Comisia de Religie U.D.T.R., Islam Remzi
▲ Cuprins ▲ İçindekiler ▲ Contents ▲
Într-o atmosferă de petrecere, ca o întoarcere cu sufletul la tradiţii, o televiziune locală din Constanţa i-a dus în seara zilei de 29 ianuarie 2011, pe telespectatori, prin emisiunea „Voie bună tuturor“, într-o călătorie printre tradiţii, credinţe şi obiceiuri române şi turce. Emisiune cu o generoasă prezentare a etnicilor contemporani şi a tradiţiilor lor, dedicată celor care trăiesc pe pământ dobrogean, promovează folclorul autentic al etniilor intrate în competiţie.
Prin acest program ne-am putut scoate la lumină valori din tezaurul cântecului şi dansului. Telespectatorii s-au putut bucura în voie de tradiţiile culinare şi folclorice ale românilor şi turcilor. Cele două echipe, care au intrat de această dată în arena competiţiei, prin cântec, dans, mâncare tradiţională, obiecte, ţesături, broderii, îmbrăcăminte tradiţională şi multe altele au arătat tuturor ce înseamnă etnia turcă şi românii. Împreună cu Gabriela Bădilă şi Aurelian Temişan, prezentatorii emisiunii eu împreună cu Serin Türkoğlu, preşedinta comisiei de cultură a U.D.T.R., ansamblul de dans tradiţional turcesc Delikanlılar, grupul vocal instrumental Genç Yıldızlar şi tânărul interpret de muzică uşoară Sali Levent am încercat să binedispunem. Sperăm că aţi fost alături de noi şi v-aţi bucurat de demonstraţia de artă tradiţională turcă, pictura Ebru, arta de a desena pe apă, un dans al culorilor în apă, realizată de doamna Serin Türkoğlu, de dialogul dintre invitaţi şi de ritmul cântecelor şi dansurilor prezentate în emisiune. O încântare şi la loc de mare cinste, mai ales pentru cei prezenţi la emisiune, au fost mâncărurile şi dulciurile preparate cu migală dar şi cu multă bucurie în bucătăria unui restaurant cu specific turcesc din Constanţa. Reţetele preparatelor experimentate şi pregătite cândva în palatele sultanilor au fost descrise de doamna Yasemin Uysal, preşedinta comisiei de femei TIAD Dobrogea, însoţită fiind de doamna Nesrin Ucetaş, vicepreşedinte comisia de femei TIAD Dobrogea. Au mai fost prezenţi domnul Zeki Uysal, vicepreşedinte TIAD Dobrogea şi domnul Demir Tasin, secretar general TIAD Dobrogea care au oferit telespectatorilor informaţii utile legate de activitatea oamenilor de afaceri turci în România.
Partea română a fost reprezentată de personalităţi precum: prof. Stere Stavrositu, dr. ing. ec. Ion Puşcă, expert în calitatea vinului, împreună cu muzicianul Mihai Trăistariu, interpreţii de muzică populară românească Mariana Edulescu şi Marius Brutaru, susţinuţi instrumental la acordeon de Nicu Costache în paşi de dans folcloric tradiţional românesc cu ansamblul Brâuleţul Dobrogean.
Participarea la emisiune nu s-a rezumat la simpla prezenţă ci a însemnat o implicare totală a celor două echipe. Această emisiune a reprezentat pentru toţi un prilej de veselie şi de joc, dar mai ales de bucurie şi mândrie.
Tot în spiritul competiţiei şi al bunului gust îi provocăm pe toţi cei care păstrează obiecte tradiţionale sau sunt înzestraţi cu talent muzical, artistic, literar să intre în legătură cu noi pentru a proiecta noi întâlniri în planul relaţiilor interumane.
Melek Osman
▲ Cuprins ▲ İçindekiler ▲ Contents ▲
Osmanlılar, Selçuklular gibi tamamen Oğuz törelerine bağlı olarak yaşadılar. Cirit, okçuluk, güreş ve binicilik gibi bütün sporlar “Oğuz töresi“.
Ne uyularak yapılıyordu. O zamanlar güreşte başarılı olanlara da alp denilmekteydi. Çünkü yiğitlik Türk halkının binlerce yıldan beri bağlı bulunduğu değerlerdendi. Eski Türk destanları savaşçı ve akıncıları övmektedir. Oğuz Kağan, Dede Korkut, Manas, Köroğlu ve daha bir çok Türk destanında “Alp
Tipi yüceltilir. Çocuklar savaşçı ve avcı olarak yetiştirilir. Oğuz Kağan bir yaşında ata biner ve sonra cihanı fetheder. Ölürken çocuklarına “ok gibi olun“ diye nasihat verir. İslamiyet Türklerin yiğitlik, babayiğitlik, bahadırlık, kahramanlık duygusuna ve cihangirlik idealine tamamiyle uygun düştüğünden “Alp“ kavramı zamam zaman yerini “Pehlivanlık“ kavramına terk etmiştir.
Manas Destanı’nda Bok-Murun Hikayesinde Manas’ın “Nogay Han“ ile savaşı ve güreşi bölümünde şı bahiş Alplik ve pehlivanlık kavramını oldukça açık bir ifade etmektedir:
“
Pehlivanlar pehlivanı “Koşay-Han“ Manas’ın deri kispetini giyerek ihtiyar hali i le Yoloy-Han’la güreşir. Tanrı artık Koşay’a kuvvet vermiştir. Onun damarlarında, Tanrının kuvveti dolaşmaya başlamıştır. Tuttuğu gibi Yoloy’u yere vurur ve yener.“ Yine aynı bölümde rakibi Çin Hanlarında Kongur-ı Bay’ı yenen Manas, er meydanında şöyle bağırır: “
Bana güç veren Tanrıdır. O, bana güç verdikçe, kim vuruşabilir?
“ diye bağırır.
Manas Destanı’na göre pehlivanlae pehlivanı Koşay-Han “Tanrı ve dünya kuvvetlerini kendinde toplamış bir Alp’dir.“ Tıpkı, yine bir Kıpçak Türk destanı olan Han-name’deki “Ulug-Arslan“ gibi, bir pehlivan ve savaşçı idi. Burada da görüldüğü gibi, pehlivan gücünü tanrıdan alan anlamına geliyor.
Türkler alplik geleneğini daha yüzyıllarca devam ettirmişlerdir. Bu gerçeği XIV. ve XV. yüzyıllara ait bazı eserlerde görmekteyiz. Örneğin Aşık Paşa ünlü mesnevisi Garib-name’de şöyle demektedir.
“Kanı ol kim ister alplık adını
Almak ister düşmeninden dadını
Düşmeni kahreyleyüp basmak diler
Başını at yanına asmak diler
Gelsün işitsün ki alplık nicedür
Alparun sermayesi gör kim nedür“
Burada da görüldüğü gibi alplığın özellikleri ve gerekleri anlatılmıştır. Bir başka eserde gene XIV. yüzyılda yazılmış olan Hoca Mesud’un Süheyl ü Nevbahar’ında da alp şöyle tanıtılır:
“Özü alp eli açuk u ilmi çok
Ne kim var yavuzluk biri anda yok“
Yine XV. yüzyıla ait olan Hacı Bektaş Velayet-name’sinde alpın pehlivan demek olduğu belirtilmiştir:
“ Uluların adına Ay doğmuş Alp dirler, bunlar Oğuz ata isimleridür ve hem alp dimek Oğuz dilince pehlevan dimekdür.“Buraya kadar yaptığımız açıklamalarda da görüldüğü gibi güreşen herkese pehlivan denilmezdi. Bir kişinin pehlivan olabilmesi için, rakiplerini yenmesinin yanında ustalarının ve hakemlerin de oybirliğini alması gerekiyordu. Tğrkmenlerde yapılan güreşleri incelediğimizde pehlivanlık unvanının şöyle verildiği görülmektedir:
“ Türkmenler arasında düğün, doğum veya yeni bir çadırın kurulması dolayısıyla yapılan şenliklerde güreşler, yarışmalar ve at koşuları tertip olunur. Güreşleri, daima topluluğun en yaşlısı olan şahıs hakem sıfatıyla idare eder. Birbiri ile güreşecek olanları seçerken aynı ağırlıkta olmalarına önem verir. Hakem güreşin galibine renkli veya mendil büyüklüğünde beyaz bir kumaş parçası uzatır. Güreşçi çadırına dönerken bu bez parçasını eline alır veya kemerine iliştirir. Güreş esnasında birkaç rakibinin sırtını yere getiren şahıs oybirliği ile “pehlevan“ tayin edilir ve bu unvanı hayatı boyunca taşır.“Dr. Özbay Güven, „Türklerde Spor Kültürü“, Ankara, 1992
- Devam edecektir -
▲ Cuprins ▲ İçindekiler ▲ Contents ▲
1 soğan
500 gr brokoli
1 yemek kaşığı tereyağı
4 su bardağı su
100 ml krema
1 çay bardağı süt
Üzeri için
Krema
Tuz
Karabiber
Soğanı küp doğrayıp tereyağında kavurun. Brokoliyi küçük parçalar şeklinde ayıklayıp soğana ilave edin. 5 dakika kavurup üzerine suyu ekleyin. Brokoliler yumuşayıncaya kadar pişirin. Pişen brokolileri mutfak robotundan geçirin. Kremayı süt ile karıştırıp yavaş yavaş çorbaya ilave edin. 1-2 dakika daha pişirin. Tuz ve karabiber ile tatlandırın. Kaselere aktarıp üzerlerini krema ve brokoli ile süsleyerek sıcak servis yapın.
Brokoli çorbasına küp doğranmış patates ilave ederek daha farklı bir tat elde edebilirsiniz.
Brokoli çorbası artık hazır, afiyet olsun.
4 parça antrikot
2 elma
1 büyük soğan
1 diş sarımsak
100 gr tereyağı
3 yemek kaşığı zeytinyağı
Pratik yemek tarifleri arasında özel bir yere sahip. Tereyağının yarısını geniş bir tavada eritin. Etleri et döveceği ile incelttikten sonra tavaya dizip üzerlerine tereyağı parçaları ilave edin. Tuz ve karabiber ile tatlandırıp kapağı kapalı olarak kısık ateşte pişirin. Etlerin diğer tarafını çevirip pişirmeye devam edin.
Elmaların kabuklarını soyup rendeleyin. Diğer bir tavada soğan ve sarımsağı ince doğrayıp zeytinyağında soteleyin. Elmaları ilave edip pişirin.
Antrikotları servis tabağına alın. Elmalı sosla tatlandırıp sıcak servis yapın.
Elma soslu antrikot artık hazır, afiyet olsun.
Hamuru için
2 su bardağı un
¾ su bardağı toz şeker
1 yumurta
125 gr tereyağı
Yarım paket kabartma tozu
Elmalı harç için
3 elma
2 yemek kaşığı ayva veya kayısı reçeli
Elma ile hazırlayacağınız muhteşem tarifler. Tüm malzemeyi iyice karıştırıp yumuşak bir hamur haline getirin. Hamur elinize yapışıyorsa biraz daha un ekleyin. Hamuru içi yağlanmış tart kalıbına elinizle yayarak yerleştirin.
Elmaların kabuklarını soyup ince doğrayın. Hamurun üzerine dizin. Üzerine reçel sürüp tekrar elmaları dizin. Önceden ısıtılmış 180 dereceye ayarlı fırında 20 dakika pişirin. Fırından çıkarınca üzerine reçel sürüp, dilimleyerek servis yapın.
Elmalı tart artık hazır, afiyet olsun.