Ziua Copilului în Republica Turcia, sărbătoarea copilăriei celor mai mici membri ai comunităţii turce, marcată pe 23 Aprilie, constituie un prilej de reflecţie pentru liderii UDTR, an de an. 23 Aprilie este ziua în care liderii comunităţii dau examen în faţa copiilor pregătindu-le sărbătoarea pe gustul lor.
Competiţia şi aspectul ludic al confruntărilor dar şi latura culturală au fost coordonatele sărbătorii în acest an. Fie că au participat la întreceri sportive, fie că şi-au expus propriile creaţii plastice sau au urmărit captivaţi spectacolul „Motanul Încălţat", numitorul comun al sărbătorii a fost bucuria, o bucurie izvorâtă din suflete inocente, tinere mlădiţe ale turcilor dobrogeni. Copiii ne-au încântat cu zâmbetul lor, fluturând steguleţe în culorile naţionale ale României şi Turciei, în ritmurile muzicii de fanfară.
Aproape de copii, liderii uniunii, preşedintele Osman Fedbi dar şi consulul general al Republicii Turcia la Constanţa, Füsun Aramaz au oferit diplome şi premii celor mai buni competitori.
Sărbătoarea copilăriei constituie în fiecare an nu numai o zi a bucuriei pentru copii ci şi o zi de reflecţie pentru noi adulţii, o întoarcere în timp, o transpunere în lumea copilăriei plină de exuberanţă care ne face să reflectăm profund la viitorul comunităţii turce din România, la modul în care ne educăm copiii, şi îi pregătim pentru leadership dar mai ales la aprofundarea în familie a limbii materne, factor determinant al identităţii noastre etnice.
▲ Cuprins ▲ İçindekiler ▲ Contents ▲
În perioada 2-6 aprilie s-a desfăşurat la Medgidia faza naţională a Olimpiadei de limba maternă turcă. Evenimentul a fost găzduit de Colegiul Naţional Kemal Atatürk din Medgidia şi a reunit 40 de elevi din clasele VII – XII din judeţele Constanţa şi Tulcea, precum şi din Bucureşti.
După deschiderea oficială s-a desfăşurat concursul în urma căruia ocupanţii primelor locuri au fost: Aksoy Ezgi Doğa, clasa a VI-a – Şcoala „Spectrum“, Arducluoğlu Öykü, clasa a VII-a – Şcoala „Constantin Brâncuşi“, Medgidia, Akyol Halime Betül, clasa a VII-a – Şcoala „Spectrum“, Dokuyuncu Şifanur, clasa a VIII-a -Şcoala Spectrum, Osman Sizen, clasa a IX-a Liceul Teoretic „Ovidius“.
Festivitatea de premiere a avut loc în data de 6 aprilie la Colegiul Naţional Kemal Atatürk, unde premianţii au primit premii în bani din partea MECTS şi a Ambasadei Republicii Turcia la Bucureşti. Olimpicii au mai primit premii din partea Uniuni Democrate Turce din România reprezentată de preşedintele Osman Fedbi şi secretarul general Ervin Ibraim.
La festivitate au mai participat deputatul U.D.T.R., Ibram Iusein, subprefectul Judeţului Constanţa Aidun Curt-Mola şi doamna consul general al Republicii Turcia la Constanţa, Füsun Aramaz.
De buna organizare şi desfăşurare a olimpiadei s-au ocupat preşedintele comisiei de examinare inspector de specialitate în cadrul MECTS Vildan Bormambet care a declarat: „ În ciuda subiectelor dificile şi complexe candidaţii la podium au fost foarte bine pregătiţi, comisia de organizare acordând şi o notă de 10, lucru rar întâmplat, elevei Reşid Ünal de la Colegiul Naţional „Mircea cel Bătrân“ din Constanţa.
Preşedinte al comisiei de examinare a fost lector universitar dr. Hasan Neriman, vicepreşedinte Ene Ulgean, inspector în cadrul ISJ Constanţa iar secretar institutor Şachir Ruchie.
Ultima zi a Olimpiadei a fost rezervată unei excursii la Bucureşti la Palatul Parlamentului, Muzeul Satului, Muzeul Antipa şi Liceul Internaţional de Informatică de care au beneficiat elevii participanţi la această ultimă fază a olimpiadei.
Nurgean Ibraim
▲ Cuprins ▲ İçindekiler ▲ Contents ▲
23 Aprilie are o semnificaţie deosebită pentru turcii de pretutindeni, deoarece, în anul 1920, la această dată, s-a întrunit pentru prima oară Parlamentul Republicii Turcia, naţiunea turcă dobîndindu-şi astfel independenţa, suveranitatea şi libertatea. După 8 ani, primul preşedinte al Turciei moderne, Mustafa Kemal Atatürk, a dedicat această zi plină de semnificaţie copiilor, în semn de respect pentru generaţiile tinere care reprezintă viitorul unei naţiuni.
Şi anul acesta Uniunea Democrată Turcă din România a marcat această zi printr-o serie de manifestări care s-au desfăşurat la Palatul Copiilor din Constanţa. Evenimentul organizat în parteneriat cu Consulatul General al Republicii Turcia la Constanţa, Uniunea Democrată a Tătarilor-Turco Musulmani din România, Asociaţia Oamenilor de Afaceri Turci Dobrogea şi Centrul Cultural Yunus Emre Constanţa a reunit 300 de copii din judeţul Constanţa.
Activitatea a debutat cu parada participanţilor care mai apoi s-au înscris la cele şase concursuri: alergare cu sacul, trecerea sub frânghie, scaun muzical, frânghia, dans folcloric şi cros. După desfăşurarea concursurilor toţi participanţii la sărbătoarea copilăriei au fost invitaţi în sala de spectacole a Palatului Copiilor unde au vizionat piesa de teatru „Motanul încălţat“a Teatrului de Păpuşi Galaţi. Pe aceaşi scenă au mai evoluat grupul grădiniţei bilingve „Zubeyde Hanım“şi grupul de dansuri moderne al Colegiului Naţional „Mustafa Kemal Atatürk“.
În cadrul aceluiaşi eveniment s-a desfăşurat şi tradiţionalul concurs de desene, intitulat anul acesta „Pacea mondială în ochii copiilor“ al Inspectoratului Judeţean Constanţa unde au fost desemnaţi şi premianţii. Alături de cei mici au fost consulul general al Republicii Turcia la Constanţa, d-na Füsun Aramaz, viceconsul Şebnem Ayşe Manav, preşedintele U.D.T.R. Osman Fedbi, secretarul general U.D.T.R. Ervin Ibraim, inspector de specialitate în cadrul ISJ Constanţa, Ene Ulgean, gazda evenimentului domnul director al Palatului Copiilor Mustafa Ilhan, preşedintele T.I.A.D Dobrogea, Zeki Uysal şi preşedintele U.D.T.T.M.R Amet Varol.
Câştigătorii locurilor I au fost: la concursul de alergare cu sacul, Memet Elif, trecerea sub frânghie, Serhan Arslan, scaun muzical, Latif Seren, frânghia, Bechir Levis, dans folcloric Hagi-Salim Esra iar la concursul de cros câştigătorul a fost Cadîr Emre. Premii de participare au primit Teatrul de Păpuşi din Galaţi, Centrul Cultural Yunus Emre, Grădiniţa Bilingvă „Zubeyde Hanım“ şi Colegiul Naţional „Kemal Atatürk“ din Medgidia pentru sprijinul şi programul oferit în cadrul manifestărilor dedicate Zilei Copilului în lumea turcă.
Nurgean Ibraim
▲ Cuprins ▲ İçindekiler ▲ Contents ▲
Cum un lucru frumos trebuie retrăit, mulţumită de participarea din anul precedent la Sărbătoarea Internaţională a Copilului din Çorlu, comisia de cultură a UDTR a luat hotărârea să participe şi în acest an la Sărbătoarea Balcanică a Copilului organizată de prefectura din Edirne, Turcia. Devenită tradiţie şi sărbătorită an de an în perioada 19- 24 aprilie această sărbătoare a copiilor a luat forma unui eveniment balcanic, în Edirne, începând cu anul 2010, când UNESCO l-a declarat „Anul Intenaţional al Apropierii între Culturi“. Proiectul prefecturii din Edirne urmăreşte dezvoltarea relaţiilor interculturale şi apropierea între culturile lumii. Pe de altă parte se doreşte crearea mediului propice a vieţii în bună înţelegere şi pace. De aceea toate ţările aflate în spaţiul balcanic sunt invitate să participe la această Sărbătoare a Copilului şi a Independenţei Naţionale a Republicii Turcia sărbătorită, de altfel, an de an. Prezenţa delegaţiei noastre a adus un plus de culoare evenimentului impresionând prin disciplină şi originalitatea dansurilor. Cât priveşte echipele ce au participat la acest program ele au fost reprezentate de grupurile folclorice Fidanlar – Constanţa şi Kardelen – Cumpăna. Pe parcursul celor cinci zile, cei 24 de elevi ai echipei din România au participat la spectacole grandioase pe stadionul din Edirne sau pe platforma amenajată lângă Prefectură încântând publicul cu dansuri tradiţionale specifice zonei dobrogene, cu dansuri sportive şi indiene. La fiecare reprezentaţie steagul României a fost fluturat cu mândrie iar copiii noştri au cules o mulţime de aplauze şi bineînţeles admiraţia publicului. Cât priveşte însoţitorii aceştia au fost doamnele Musledin Firdes cordonator grup Kardelen, Melek Osman coordonator grup Fidanlar şi Minever Omer redactor revista Hakses care au avut ocazia, cu acest prilej, să fie primite de prefectul oraşului Edirne, de directorul Casei Corpului Didactic şi de directorii celor mai prestigioase şcoli din Edirne. Pe lângă prezentările activităţilor noastre, cele trei doamne, au dăruit tuturor reprezentanţilor instituţiilor publice şi unităţi şcolare, din partea UDTR, diverse obiecte simbolice alături de cărţi şi reviste.
Fiind un eveniment balcanic alături de noi, România, şi bineînţeles de gazde, Turcia, au fost parte a programului echipe din Albania, Bulgaria, Bosnia Herţegovina, Croaţia, Muntenegru, Kosovo, Macedonia, Moldova, Slovenia, Serbia şi Grecia. Ca atare acest proiect ne-a oferit plăcuta ocazie de a ne reuni, noi balcanicii, într-un moment de sărbătoare a copiilor, comoara cea mai de preţ a întregii omenirii. Fără îndoială toate aceste zile petrecute în Edirne au fost foarte frumoase însă un lucru mi-a atras atenţia şi anume ceva ce a subliniat în discursul său, chiar în ziua de 23 aprilie pe stadionul din Edirne, inspectorul general al învăţământului şcolar, domnul Hüseyin Özcan şi anume că poporul turc a renăscut ca pasărea Phoenix din propria cenuşă iar toate eforturile şi realizările lor sunt evidenţiate şi sărbătorite în astfel de zile. De aceea urmându-le exemplul organizatorii proiectelor UDTR vor avea grijă să pună accent, în cadrul tuturor evenimentelor, pe valorificarea a tot ce este important pentru comunitatea pe care o reprezintă de atâţia ani, comunitatea turcă din România.
Melek Osman
▲ Cuprins ▲ İçindekiler ▲ Contents ▲
Ministrul Educaţiei din Republica Turcia, E.S. Dl. Ömer Dinçer a participat în perioada 26-27 aprilie la Conferinţa Ministerială a Procesului Bologna care s-a desfăşurat la Bucureşti.
Vizita în România a debutat miercuri, 25 aprilie, la Medgidia unde înaltul demnitar turc s-a întâlnit cu cadrele didactice şi cu elevii care studiază la Colegiul „Kemal Atatürk” din localitate. Ministrul Educaţiei, Ömer Dinçer a fost întâmpinat de primarul oraşului Medgidia, Marian Iordache de deputaţii Iusein Ibram şi Aledin Amet, de preşedintele UDTR, Osman Fedbi şi de cel al UDTTMR, Amet Varol, de directorul Colegiului, Accan Mologani şi directorul adjunct Özgür Kıvanç. Alături de aceştia s-au aflat consulul general al Republicii Turcia la Constanţa, Füsun Aramaz şi preşedintele Asociaţiei Oamenilor de Afaceri Turci Dobrogea (DTIAD), Zeki Uysal. Distinsului oaspete i-au fost prezentate informaţii despre activitatea şcolară a elevilor şi despre oferta educaţională a instituţiei de învăţământ. În continuare domnia sa a urmărit un scurt program artistic susţinut de elevii colegiului, tineri de etnie turcă sau tătară dar şi români. Oficialul turc a fost impresionat de prestaţia artistică a elevilor colegiului şi a promis că va susţine în faţa guvernului de la Ankara ca toate clasele să fie dotate cu table electronice şi fiecare elev să primească tablete electronice.
Tot la Medgidia, ministrul turc a fost primit de edilul oraşului, Marian Iordache şi a vizitat geamia Abdulmegid.
De la Medgidia, Ministrul Educaţiei din Republica Turcia, E.S. Dl. Ömer Dinçer s-a îndreptat spre Constanţa unde s-a întâlnit cu liderii comunităţilor turce şi tătare, cu reprezentanţii oamenilor de afaceri turci din Dobrogea şi cu şeful Cultului Musulman din România. În cadrul întâlnirii cu ministrul turc, deputatul Iusein Ibram a vorbit despre necesitatea înfiinţării unei Facultăţi de Telogie Islamică la Constanţa, pentru pregătirea viitorilor imami. Totodată, domnia sa a mai amintit că Facultatea de Turcologie de la Bucureşti s-a desfiinţat din lipsă de studenţi.Muftiul Cultului Musulman din România, Muurat Iusuf a precizat că în şcolile din România elevii musulmani au posibilitatea să studieze religia islamică şi că la Colegiul „Kemal Atatürk” sunt pregătiţi viitorii imami. Ultimul obiectiv al vizitei la Constanţa a oficialului turc la constituit Radio T. Ministrul Educaţiei din Republica Turcia, E.S. Dl. Ömer Dinçer a fost întâmpinat de Directorul Radio T, prof. Ervin Ibraim şi de doamna director adjunct Neriman Ibraim. E.S a acordat un scurt interviu ascultătorilor Radio T.
Programul vizitei la Constanţa a mai inclus Moscheea „Carol I” şi Geamia „Hunkiar” Pe tot parcursul vizitei la Constanţa ministrul turc al educaţiei a fost însoţit de ambasadorul Republicii Turcia la Bucureşti, Ömür Şölendil.
Sorina Asan
▲ Cuprins ▲ İçindekiler ▲ Contents ▲
Programul organizat în data de 12 aprilie, dedicat Zilei Naţionale a Monumentelor şi Locurilor Istorice din România, de comisia de cultură a UDTR, a avut loc la sediul central şi s-a desfăşurat sub forma unei mese rotunde la care au fost invitaţi reprezentanţi ai instituţiilor ce se pot implica în procesul de protejare, restaurare, conservare şi punere în valoare a monumentelor, a ansamblurilor şi siturilor istorice. Ca punct de plecare în analiza şi clarificarea situaţiei reale a patrimoniului cultural s-a folosit materialul documentar„Importante mărturii din viaţa musulmană. Turcii, cultură şi civilizaţie“, realizat de preşedintele comisiei de cultură UDTR, doamna Serin Türkoğlu. Pe parcursul derulării documentarului, domnul preşedinte Osman Fedbi şi domnul deputat Ibram Iusein, prezenţi la activitate, au adus lămuriri cu privire la demersurile făcute pentru fiecare obiectiv în parte. După cum se ştie din punct de vedere al naţionalităţii chiar existenţa noastră depinde de aceste simboluri şi valori legate de trecutul nostru, de aceea se impune necesitatea de a ne asuma trecutul istoric. Cum altfel se poate realiza acest lucru, dacă nu prin lămurirea lucrurilor, constatarea şi identificarea obiectivelor social culturale, completarea documentaţiilor deja existente. În acest punct trebuie să evidenţiem faptul că aceste lucruri se pot realiza doar prin comunicare şi bune intenţii iar intervenţia uniunii, prin această activitate, este necesară şi binevenită deoarece, înainte de toate, respectă dreptul fiecărui membru al comunităţii noastre, anume acela de a le face cunoscut tot ce înseamnă valori ce le exprimă identitatea. Scopul uniunii turce este acela de a readuce în prim plan valorile proprii pentru a permite aducerea la lumină a tot ce este important pentru comunitatea turcă. Starea de degradare a edificiilor şi bunurilor din patrimoniu cultural existent este preocuparea noastră iar valorificarea potenţialului acestora reprezintă un factor de creştere a calităţii vieţii. Fără îndoială avem monumente de patrimoniu cultural însă este trist faptul că nici una nu a fost admisă pe listele UNESCO. În fiecare an se distrug obiective şi locuri de mare valoare. Pentru a opri acest lucru trebuie să punem accent pe cultivarea şi protejarea valorilor cultural spirituale proprii. Demersurile au început iar rezultatele se vor vedea în viitorul apropiat.
Melek Osman
▲ Cuprins ▲ İçindekiler ▲ Contents ▲
İslam, ilme, okumaya, öğrenmeye büyük önem vermiş, ilim öğrenmeyi kadın-erkek her Müslüman’a farz kılmıştır. Bu konuda karşılaşılabilecek bütün zorluk ve meşakkatlere rağmen ilim öğrenmeyi tavsiye ederek, ilim rütbesini en büyük rütbe olarak kabul etmiştir. Sevgili Peygamberimize ilk vahy olunan ayet de “Oku” emriyle başlamıştır.
Kur’an-ı Kerim’de: “Hiç bilenlerle bilmeyenler bir olur mu?” buyruluyor. Sevgili Peygamberimiz de: “İlim, mü’minin yitik malıdır. Onu nerede bulursa alsın.” buyuruyor. Bu ve benzeri ayet ve hadisler ilmin mutlak değerine işaret etmişlerdir.
Kur’an, alemlerin Rabbi, Allah tarafından Peygamberimiz Hz. Muhammet Mustafa (a.s.)’e indirilen son ilahi kitaptır. O, doğru yolu gösteren hidayet kaynağıdır. Kur’an, insan sözü değil, Allah kelamıdır. İndirildiği gibi korunmuş, bir harfi bile değişmemiş ve değişmeyecektir.
Peygamberimiz (S.A.V.)’in “Sizin en hayırlınız Kur’an’ı öğrenen ve öğretenlerinizdir” müjdesine nail olabilmek için kitabımızı okumamız gerekiyor. Hadis-i şerifteki müjdeye bugün de nail olmak isteyenlere Rabbimiz bir çok kapılar açıp kolaylıklar göstereceğine inanıyoruz. Bu vesile ile Kumluk Camii hanım cemaati teklifi üzere Kur’an-ı Kerim’den kısa sure, namaz ve alfabe dersleri başlanıldı. Bu derslere 15 cıvarı hanım katılıyor. Ders, cuma günü saat 12 ‘de başlıyor namazla devam ediyor. Bu derslere herkezi bekliyoruz!
Firdes Musledin
▲ Cuprins ▲ İçindekiler ▲ Contents ▲
La sfârşitul lunii aprilie, preşedintele Uniunii Democrate Turce din România, Osman Fedbi şi cel al organizaţiei judeţene a PSD, Radu Ştefan Mazăre au semnat un protocol prin care se stipulează ca la alegerile locale din 10 iunie etnicii turci să susţină candidaţii Partidului Social Democrat.
Conform Protocolului, în judeţul Constanţa, etnicii turci vor vota candidaţii PSD la funcţiile de primar, consilier judeţean şi consilier local, precum şi la cea de Preşedinte al Consiliului Judeţean. Protocolul mai prevede ca cetăţenii români de etnie turcă să fie înscrişi pe locuri eligibile la alegerile locale pe listele Partidului Social Democrat.
În cazul în care PSD va câştiga alegerile la Constanţa se obligă în baza protocului, să asigure un post de consilier pe probleme ale minorităţilor naţionale şi unul pe probleme sociale ale minorităţii turce. Potrivit aceluiaşi protocol Organizaţia Judeţeană a Partidului Social Democrat se mai obligă să rezolve problemele economice şi sociale ale cetăţenilor de etnie turcă prin asigurarea de locuri pentru micul comerţ şi de locuinţe sociale.
Protocolul mai prevede identificarea unui teren pentru construirea unui Centru Cultural Turco-Român şi acordarea acestui teren cu titlu gratuit de către Primărie Uniunii Democrate Turce din România dar şi înfiinţarea unui club al comunităţii turce unde membrii acestei comunităţi să se poată recrea. Tot în cadrul protocolului mai este stipulat şi faptul că PSD va sprijini etnicii turci să facă parte din structurile de autoritate locală publică (poliţie comunitară, jandarmerie, serviciu de evidenţă a populaţiei etc.) în scopul realizării unei bune colaborări între autorităţile locale şi etnicii de naţionalitate turcă.
Ultimul punct al protocolului semnat de cele două organizaţii prevede construirea unei case mortuare în curtea geamiei din Piaţa Tăbăcăriei şi a unui loc de sacrificiu pentru animale de sărbătoarea Kurbanului.
La semnarea protocolului alături de preşedintele Osman Fedbi s-au aflat prim-vicepreşedintele Iusein Gemal, secretarul general, Ervin Ibraim, preşedintele Filialei Judeţene Husein Cadir, preşedintele Filialei Constanţa, Iaşar Enver, secretarul Omer Nazif precum şi consilierul local Ali Nurhan.
▲ Cuprins ▲ İçindekiler ▲ Contents ▲
Pe 9 aprilie a debutat la Baza militară de la Mihail Kogălniceanu, Exerciţiul multinaţional „Black Sea Rotational Force 12” eveniment la care a avut acces şi presa. Conform declaraţiilor colonelului Gheorghe Zidaru directorul operaţiunii, din partea română, la exerciţiu participă în jur de1000 de militari şi aproximativ 650 de militari aparţinând forţelor armate din SUA, Azerbaidjan, Armenia şi Republica Macedonia. Exerciţiul este condus de Corpul de Infanterie Marină al SUA dislocat în Europa, se desfăşoară pe teritoriul mai multor state din zona Mării Negre, din Balcani şi din Regiunea Caucazului şi are ca scop creşterea nivelului de interoperabilitate prin antrenarea militarilor în vederea participării la operaţiuni de menţinere a păcii.
Comandantul american al exerciţiului Richard Coates a declarat:„ Acest exerciţiu militar oferă oportunitatea militarilor din divese ţări să lucreze împreună, să se înţeleagă unii pe ceilalţi şi aceasta este cheia succesului. Parteneriatul pe care îl avem cu aceste ţări oferă stabilitate şi securitate acestei regiuni. Ne aflăm la cea de a treia rotaţie şi de fiecare dată operaţiunea militară devine mai amplă şi mai complexă. Exerciţiul se va desfăşura în 19 ţări diferite precum România, Georgia, Bulgaria dar şi în Lituania unde vom desfăşura exerciţii de tipul amfibie.”
În cadrul exerciţiului militar au loc activităţi de pregătire înaintea dislocării în teatre de operaţii, participare la misiuni de menţinere a păcii, acordarea primului ajutor pe câmpul de luptă, instruire prin paraşutare şi activităţi pentru dezvoltarea profesională a subofiţerilor.
„Black Sea Rotational Force 12” se va încheia la 1 septembrie.
Sorina Asan
▲ Cuprins ▲ İçindekiler ▲ Contents ▲
Eminim ki dergimizde Selimiye camii anlatıldı ve giden arkadaşlardan yazan oldu. Bu sene Edirne’ den gelen bir davet üzere “23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı” vesilesiyle Romanya’dan “Fidanlar” ve “Kardelen” grupları katıldılar. Koordinatorlerden biri olarak Edirne’ ye gittik, şahsen bu şehre hayran kaldım özellikle de Selimiye Camii. Mimar Sinan’ın bir dâhi olduğuna inanmamak münkün değil. Onun yaptığı eserler dünyada tek. Selimiye caminin mimberini yerli ve yabancı her göreni hayran bırakan bu eşsiz eser için Mimar Sinan’ ı dünyaya tanıtıp nasıl bir usta olduğunu öğrenmek için bu minber kafidir, çoktur.
Mimar Sinan zaman içinde, bir kahraman, bir bilge ve bir efsane olarak geçmişe ilişkin bütün olumlu duyguların odağı olmuştur.
Osmanlı Cami tipolojisinin zenginliği Sinan’ın dehasının ürünüdür. Bu durum onu, yalnızca bir cami tasarımcısı olarak görmeyi gerektirmez. Onun yaptığı tüm değişik yapılarda, camilerde görülen estetik kaliteyi buluyoruz.
Mimar Sinan’ın mimarisinde toplumun bütün katlarıyla özdeşleşebilecek özellikler vardır. Bu nedenle yalnız güç sahiplerinin değil, bütün bir toplum kültürünün ifadesi olan bir Kimlik kazanmıştır.
Edirne ve civarında saptanabilen 20 kadar eseri bulunmaktadır. Edirneliler Sinan’ı bir Edirneli olarak bilir ve öyle sayarlar. Çünkü o, Edirne’yi yücelten en büyük eseri Selimiye’yi, tüm dehasını ortaya koyarak Edirne’ye en çok yakışan biçimde bilgi ve saygıyla en güzel yeri bularak yerleştirmiştir.
Koca Sinan, Selimiye ve Edirne için şunları söyler:
“Kalfalığımı İstanbul’daki Şehzade Camisi’nde yaptım. Ustalığımı da Süleymaniye Camisi’nde tamamladım. Fakat bütün gücümü bu Sultan Selim Han Camisi’ne sarfedip uzmanlığımı gösterdim ve anlattım.
“Öyle büyük bir Cami yaptım ki Edirne içinde bütün halkın beğenisine layıktır.”
Mimar Sinan Selimiye’yi bitirdiğinde 85 yaşındaydı.
Edirne’nin ve Osmanlı İmparatorluğu’nun simgesi olan cami, kentin merkezinde, eskiden Sarıbayır ve Kavak Meydanı denilen yerde bulunuyor. Burada daha önce Yıldırım Bayezid’in bir saray yaptırdığı bilinmektedir. 1569-1575’te Sultan II.Selim’in emriyle yaptırılmış.
Kıbrıs adasını düşmandan alırsam Allah rızası için bir Cami yaptıracağım diyen II.Selim Kıbrıs’ı fethedince vaadini unutuyor. Fakat bir gece rüyasında Hz. Muhammed Efendimiz: Ey Selim sözüne sadık ol vaadettiğin camii buraya yaptıracaksın diye parmağı ile Edirne’yi gösteriyor. Bu sebeple Selimiye Camii Edirne’ye yapılıyor.
Rivayetlere göre caminin arsası içinde bir lale bahçesi varmış ve bu bahçe sahibinden cami için satın alınmak istediğinde sahibi vermemek istemiş, sonunda razı geldiğinde bahçesinin devamlı sembolik edilmesi için bir lale motifinin yapılmasını istemiş, Mimar Sinan da bu lale motifini yapmış. Fakat ters olarak yapmış lale motifi burada bir lale bahçesinin olduğunu, ters yapılısı ise bahçe sahibinin yapmış olduğu tersliği simgelemektedir.
Yapımı 6 yil sürmüş yapımında dörtyüz kalfa ve ondörtbin işçi çalışmıştır. Cami külliyesi ile birlikte 22.022 m2 alanı kapsamakta. Cami diktörtgen biçiminde olup 1620 m2 tutan iç kısmı bir kubbe ile örtülmüştür. Evliya Çelebi Cami için 27.760 kese akçe harcandığını yazmaktadır. Dışavlunun batı duvarı boyunca selimiye vakfiyesine ek olarak III Murat tarafından kapalı bir çarşı yaptırılmıştır. Camiinin içi takriben 6.000 kişi almaktadır. Kubbesi Ayasofia kubbesinden 6 zira geniş 4 zira derindir. Külliyesinde 999 penceresi vardır. Çinileri Orijinal ve kabartmadır. Şadırvan tarafındaki iki minaresi 3 er yolludur. Minberi tamamen mermer olup ve yan orta daire kısmı yekparedir. Kubbe yüksekliği Cami tabanından kilit kadar 43.28 m. Kubbe çapının 31.30 m. taban ile kilit taşı arasının 15.86 m olduğu (Y.Mimar Sedat Çetinbaş) tarafından belirtilmiştir. Kubbe sekiz sütin üzerine 40 pencereli kubbe kasnağı bunun üstün nefis çinilerinden pirametik biçimde yapılmıştır. Minber 25 basamaklı olup Külahı devrin ende kubbeyi oturtmuştur. Minber 16. asrın mermer işçiliğindendir. Caminin mihrabı duvar içine oyulmuş tamamen mermerdir. Mihrabın yan duvarlarını kaplayan mavi yeşil kırmızı ve beyaz rengarenk motiflerden meydana getirilen pek nefis çinilerin üst kısmında lacivert üzerine beyaz renkli ve iri yazılı olarak Amener Rasulu alt tarafa bölümler halindeki yazı ise Fatiha suresidir. Böylece Mimar Sinan Mihrabı çok motifli ve kabartma çiniler ile Amener Rasulu ve Fatiha suresi ile süslenmiştir.
Camii’nin kubbesinin bir tek olması, Allah’ ın bir olduğunu kubbesinin geniş olması Hristiyan mimarlara galip gelindiğini, Camiinin pencerelerinin 5 kademeli oluşu İslamın beş şartını, Vaaz Kürsülerinin 4 tane olması İslamda 4 mezhebin hak olduğunu, Selimiye Külliyesinde 32 kapı olması İslam ın 32 farzını, arka minarelerde 6 yolun olması imanın 6 şartını, minarelerinde 12 şerefe olması camii yaptıran padişahın Osmanlı Padişahlarınden 12. Padişah olduğunu sembolik etmektedir. Minarelerin her biri üçer şerefe olup harem tarafındaki minareler üç yolludur. Birinci yol (birinci şerefe ile üçüncü şerefeye), ikinci yol (ikinci şerefe ile üçüncü şerefeye) üçüncü yol (doğrudan üçüncü şerefeye) gider. Kıble yönündekiler birer yollundur. Minarelerin yüksekliği 84 m. çapı 4 m. üçüncü şerefe kadar 250 basamaktır. Alem 2.5 metredir.
Şu an gelişmiş ülkelerin gökdelen yapımında kullanıldıkları çoğu sistem, yüzyıllar önce Mimar Sinan minarelerde geliştirdiği mekanizmalar.
Camiyi sizlere tanıtmak istedim onu görünce Osmanlı İmparatorluğun gücünü ve büyüklüğünü görmemek münkün değil. Camii dünya mimarlık tarihinin de baş yapıtları arasında gösterilmektedir. Muhteşem kelimesinin yetersiz kaldığını bu cami ile münkün. Muhteşem akustiği ve muhteşem mimarlığı ile herkezi hayran bırakan bu camiyi ziyaret etmenizi tavsiye ederim.
▲ Cuprins ▲ İçindekiler ▲ Contents ▲
Türkçem
dilim
öz dilim
dillerin en güzeli
Ne çok seviyorum seni!
Seni okurum
Seni yazarım
seninle konuşur
seninle anlaşırım
yeterince bilmezsem eğer seni
amacıma nasıl ulaşırım!
Türkçem, güzel dilim!..
Coşkun bir su nasl sığmazsa bendine
sığmayacağım, taşacağım ben de
öğreneceğim seni
en iyi biçimde
Öğreneceğim söz verdim kendime!
Fevzi GÜNENÇ
Festivalul poeziei turce şi tătare„Güzel Dilim/Guzel Tılım“ organizat de mai mulţi ani sub forma unui concurs între şcolile cu clase în care se predă limba turcă, aplicant fiind ISJConstanţa, a început de această dată încă din luna martie odată cu selecţia elevilor la nivelul unităţilor şcolare. Concursul zonal judeţean a fost programat pentru data de 28 aprilie desfăşurându-se în paralel la Şcoala „Constantin Angelescu“ din Constanţa şi Şcoala „M. Dragomirescu“ din Medgidia. Cum am fost, chiar eu, membră în juriul din Costanţa vă pot descrie desfăşurarea concursului. În primul rând voi începe cu profesorii care şi-au aliniat elevii la concurs. Îi voi numi pentru ca în acest fel dumneavoastră, cititorul nostru, să puteţi vedea cine sunt cei care vă formează copiii şi sunt preocupaţi permanent de educaţia acestora. Aceştia au fost şi nu aş fi spus ca de fiecare dată aceiaşi dar din păcate nu am încotro, doamnele profesoare Ene Ulgean, Arif Aisel, Iomer Subihan, Nasipali Sevim, Aimer Eynali, Ali Imra, Ilke Kayali, Abibula Şeila, Cemil Sevidan, Abdul Gani Ergul Feuzie, Abdula Sevinci, Şachir Iffet, Gazi Cidem şi domnii profesori Osman Orhan şi Özgür Kıvanç.
Înainte de toate deschiderea programului s-a făcut prin prezentarea regulamentului de concurs şi ordinea pe care o vor avea şcolile înscrise în concurs. Doamna Arif Aisel, în dubla calitate de profesor concurent prin elevii dânsei şi acela de organizator de concurs, după ce trece de etapa de deschidere, de prezentare a concursului, îi dă cuvântul doamnei Ene Ulgean, inspector de specialitate în cadrul ISJConstanţa care prezintă juriul ales pe cele două secţiuni, turcă şi tătară, după care dă start concursului. Elevii recitatori stau cuminţi în băncile clasei, dar în umbra acestei linişti profunde se ascunde o foarte mare doză de emoţii. Cu toate că şi-au recitit a nu ştiu câta oară poezia, prezenţa noastră, a adulţilor, îi copleşeste şi încearcă să se refugieze în braţele profesorilor îndrumători care îi îmbărbătează încercând încă o dată să le alunge emoţiile. Eu şi colega mea doamna Serin Türkoğlu membrele comisiei de jurizare pe secţiunea limbă turcă avem o muncă foarte grea deoarece cei mai mulţi elevi sunt înscrişi pe recitare în limba turcă. Acest lucru ne bucură şi ne încântă însă este destul de greu să facem departajarea între elevi. Pentru noi, toţi sunt minunaţi, dar cum cineva trebuie să ocupe locurile pe podiumul de premiere ne apucăm să acordăm punctajele pentru competenţă interpretativă, fluiditatea exprimării, intonaţie contextuală, acurateţe în exprimare, dicţie, atitudine scenică, ţinând cont totodată de categoria de vârstă.. După ce am făcut totalul punctajelor am aflat câştigătorii.
premiul I – Şengöz Dilan, şcoala Coiciu
premiul II – Fugigi Mustafa, Şcoala Valu Traian
premiul III – Güneş Berkant, Şcoala Ovidiu
M1 – Cadır Denis, Şcoala Ovidiu
premiul I – Halime Betül, Liceul Spectrum
premiul II – Okumuş Berna, Liceul Ovidius
premiul III – Demircan Esra, Ghe. Ţiţeica
M1 – Demircan Melisa, Ghe Ţiţeica
M2 – Memet Fidan Elif
M3 – Ali Esra
premiul I – Alzaitri Alaa, Liceul Internaţional de Informatică Constanţa
premiul II – Yusuf Ayda – Liceul Ovidius
Elevii prezentaţi mai sus au fost primii din cei calificaţi pentru etapa superioară şi au primit cărţi şi reviste din partea UDTR. La concursul regional care va avea loc pe data de 5 mai 2012, în Medgidia la Casa Armatei vor paticipa toţi elevii din Constanţa,Tulcea şi Bucureşti care au avut la concursul zonal judeţean peste 75 de puncte. Le urez succes tuturor mulţumindu-le pentru implicare şi dăruire.
Melek Osman
▲ Cuprins ▲ İçindekiler ▲ Contents ▲
Muftiatul Cultului Musulman din România în colaborare cu Consulatul General al Republicii Turcia, la Constanţa, prin Ataşatul de Cult İslamic a organizat în perioada 28 aprilie-1 mai 2012 o suită de manifestări cultural religioase, prilejuită de celebrarea anuală a sărbătorii „Săptămâna Naşterii Profetului Muhammed (s.a.v)“. Manifestările au avut loc în următoarele oraşe: Bucureşti -28 aprilie, Constanţa-29 aprilie, Galaţi-30 aprilie şi Medgidia- 1 mai.
În cadrul manifestării au susţinut prelegeri: Şeful Cultului Musulman din România, Muftiul Iusuf Murat şi invitatul din Republica Turcia, Pr.Dr. Ibrahim Hilmi Karslı-membru al Consiliului Suprem de religie islamică din cadrul Directiei relaţii culte al Guvernului Turciei.
În Constanţa evenimentul a început cu recitarea unui verset din Coran, de către imamul geamiei Kumluk d-nul Marem Resul, prelegerea domnului muftiu Iusuf Murat, care a vorbit de unitate şi înţelegere, ataşatul pe probleme de religie din cadrul Consulatului Republicii Turcia,d-nul Aytekin Akçın, invitatul din Republica Turcia iar în final a avut loc un recital de cântece religioase (ilahiuri), dedicate Profetului Muhammed (s.a.v), interpretat de corul de elevi al grădiniţei bilingve „Zubeyde Hanım” din Constanţa, după care a continuat corul de elevi ai Colegiului Kemal Atatürk din Medgidia şi corul Muftiatului Cultului Musulman format din imami. În cadrul programului din Constanţa au fost premiaţi elevii care au câştigat la concursul de compoziţii literare, la diferite categorii de vârste, organizat în săptămâna premergătoare a manifestărilor religioase. Consulatul Republicii Turcia a premiat elevii prin d-na consul Füsun Aramaz iar U.D.T.R. a premiat elevii câştigători prin preşedintele comisiei de religie d-nul Islam Remzi.
Premiile din partea UDTR au constat în frumoase obiecte utile copiilor pentru dezvoltarea abilităţilor sportive şi creative.
Suita manifestărilor dedicate sărbătorii „Săptămâna Naşterii Profetului Muhammed (s.a.v)“, a inclus simpozioane şi manifestări religioase.
La aceste manifestări cultural religioase au participat preşedintele Asociaţiei oamenilor de afaceri turci Dobrogea d-nul Zeki Uysal, preşedintele comisiei de religie din cadrul U.D.T.R d-nul Islam Remzi şi membrii comunităţii musulmane.
Firdes Musledin
▲ Cuprins ▲ İçindekiler ▲ Contents ▲
Türkiye, geleceğini güçlü bir üniversite eğitimi üzerine inşa etmek isteyen öğrencileri yüksek standartlarda burs imkânlarıyla istedikleri alanda yükseköğrenim için uluslararası kalitedeki üniversitelerine çağırıyor.
Öğrenci odaklı bir anlayışa sahip olan ve akademik rehberliği önemseyen Türkiye Bursları kendine güvenen öğrencilere eşsiz bir deneyim sunuyor. Alacağınız eğitim ile sahip olduğunuz özellikleri geliştirecek, yeni bakış açıları kazanacak ve kariyerinizde sizi avantajlı kılacak bir donanıma sahip olacaksınız.
Mühendislikten tarihe, işletmeden öğretmenliğe, tıptan ilahiyata geniş bir bölüm yelpazesi ve Türkçe, İngilizce veya Fransızca dil seçenekleriyle Türkiye’nin en iyi üniversitelerinde geleceğinizi siz şekillendirebilirsiniz.
Türkiye’nin dünya standartlarına sahip en kaliteli üniversitelerinde Tıp, İktisadi ve İdari Bilimler, Mühendislik, İletişim, İlahiyat, Ziraat, Eğitim ve Mimarlık Fakültelerinde eğitim görebilirsiniz.
Türkiye her yıl dünyanın her ülkesinden binlerce öğrenciye burs sağlıyor. Arnavutluk’tan Angola’ya, Türkmenistan’dan Haiti’ye 150’den fazla ülkenin vatandaşı Türkiye’de devlet bursu ile eğitimlerine devam ediyor. Bu yıl itibariyle 15.000’in üzerinde uluslararası öğrenci burslu olarak Türk üniversitelerinde okuyor.
Burslar başarılı öğrencilere lisans, yüksek lisans, doktora, araştırma ve yaz kursları alanlarında veriliyor. Yapılan başvurular içinden en başarılı öğrenciler belirleniyor ve istedikleri bölümlere yerleşmeleri sağlanıyor. Öğrenciler için Türkiye’ye geldikten sonra da akademik ve kültürel uyumlarını kolaylaştırmak amacıyla çeşitli etkinlikler düzenleniyor. Türkiye Bursu ile eğitim alan bir öğrencinin kendini yalnız hissetmemesi için üniversiteler ve kamu kuruluşları birlikte çalışıyor.
Türkiye Bursları ile Türkiye’de eğitim alan öğrenciye geniş imkânlar sunuluyor. Öğrenci, kazandığı burs ile herhangi bir ücret ödemeden üniversiteye kaydolabiliyor ve üniversitelerin sağlık hizmetlerinden yararlanabiliyor. Bununla birlikte her ay belli bir miktarda burs ücreti de öğrencinin hesabına yatırılıyor. Burs ücreti bir öğrencinin Türkiye’de rahat bir şekilde eğitimini devam ettirmesi ve sosyal imkânların tadını çıkarması için yeterli. Aynı zamanda öğrencilere barınma desteği de veriliyor. Lisans öğrencileri standartları yüksek öğrenci yurtlarında kalmakla birlikte, yüksek lisans ve doktora öğrencilerine yurt veya kendi imkânlarıyla tutacakları ev için para yardımı yapılıyor. Ayrıca kazandıkları bölüme başlamadan önce alacakları Türkçe dil eğitimi ile ülkelerinden Türkiye’ye gidiş dönüş uçak bileti de burs kapsamında. Burslar, bir yıla kadar Türkçe dil öğrenimi ve hazırlık dahil akademik lisans eğitimi süresince veriliyor.
Türkiye Burslarına başvurabilmek için Türkiye Cumhuriyeti dışındaki herhangi bir ülkenin vatandaşı olmanız gerekmektedir. Başvuruda öğrencilerin bildirdikleri akademik puan türünde (lise diploma notu/lise bitirme sınavı notu/üniversite giriş sınavı puanı/uluslararası sınav puanı veya diploma notu belli değilse o döneme kadar alınan genel not ortalaması vb. akademik değerlendirme ölçütlerinden herhangi birinden) en az % 60 düzeyinde puana sahip olmaları da diğer bir genel şarttır.
Her bir burs programı için özel başvuru şartları için: turkiyeburslari.org ve trscholarships.org
Başvurularınızı internet adresinden veya yaşadığınız ülkedeki Türkiye Cumhuriyeti Büyükelçiliklerinden yapabilirsiniz. www.turkiyeburslari.org ve www.trscholarships.org adresinden başvuru yapacak olan adaylar istenen belgeleri elektronik sisteme yükleyerek başvurularını kolayca tamamlayabilir. Doğrudan Türkiye Cumhuriyeti Temsilciliklerine giderek ya da posta yoluyla başvuru yapacak adaylar ise gerekli belgeleri başvuru bitiş tarihi mesai bitimine kadar temsilciliklere ulaştırarak başvurularını gerçekleştirir.
Lisans, yüksek lisans, doktora ve araştırma burslarına başvurmak için farklı belgeler istenmektedir. Her burs programı için gerekli belgelere turkiyeburslari.org ve trscholarships.org adreslerinden veya Türkiye Cumhuriyeti Büyükelçilikleri ve Konsolosluklarından ulaşabilirsiniz.
▲ Cuprins ▲ İçindekiler ▲ Contents ▲
Bir zamanlar bir köyde bir kadın ile oğlu Keloğlan yaşarmış. Fakirlikten, açlıktan perişan durumdalarmış. Bazen evde yiyecek hiçbir şey bulunmaz, oğul Keloğlan sepeti alır eline düşermiş ormanın içine. Biraz mantar toplar getirirmiş anasına pişirmesi için.
O gün yine sıkıntılı bir günmüş. Hava sisli ve yağmurluymuş. Keloğlan yine ormana gitmiş. Başlamış mantar toplamaya. Biraz da kendi yemiş. Sonra dinlenmek için oturmuş koca bir ağacın altına.
Başını kaldırınca bir sincap görmüş, öylece oturup duruyormuş. Keloğlanı görünce birden daldan inmiş sincap ve ağlamaya başlamış. Kucağına almış keloğlan sincabı, öpmüş, sevmiş sakinleştirmeye çalışmış. “Aaaah, ah” demiş sincap, “Senin gibi bir arkadaş bulamadım. şimdiye kadar.”
Kendisi de dertlenen Keloğlan fakirliğini anlatmış sincaba. Çok acımış sincap onun haline, “gel sana bir iyilik yapayım” demiş.
Saatlerce yürümüşler ve sonuçta orman bitmiş uzakta kayalıklar görünmüş. Sincap, “Oraya git, seni keklikler karşılayacak sana üç soru soracaklar doğru bilirsen ne kazanacağını görürsün” demiş.
Gerçekten de Keloğlanı keklikler karşılamış. Kraliçe keklik “sana üç sorumuz var, bilirsen iki küp altın alacaksın” diye konuşmuş.
“Sorun” demiş Keloğlan. Bir kiraz ağacını gösteren kraliçe keklik “O ağaçta kaç kiraz var söyle bakalım” diye sormuş.
“Onu bilmeyecek ne var, sesin altın tüylerinin sayısı kadar.” Nereden bildiğini sorunca da “say da bak” demiş.
Doğru kabul etmişler bu yanıtı.
İkinci soru “Dünyanın tam ortası neresi” biçimindeymiş. Bunu da “Tam senin ayağını bastığın yer” diye yanıtlamış Keloğlan, “inanmıyorsan ölç de bak!”
Bu da doğru kabul edilmiş.
Son soruda ise eline iki tane ceviz alan kraliçe “hangisi daha ağır bil bakalım” demiş.
“Suya daha fazla batan ceviz daha ağırdır” diye yanıtlamış Keloğlan.
Bu da doğru kabul edilince iki küp altın verilmiş kendisine.
Koşa koşa evine dönmüş Keloğlan altınları anasına teslim edip hemen sincabı aramaya başlamış. Sincabı bulunca onu yine ağlar bulmuş, “Ben” demiş sincap, “Aslında padişahın kızıyım. Fakat bana büyü yapıldı ve bu hale geldim.”
Ona yardımcı olacağını söylemiş Keloğlan. Ancak sincap “Çok zor” demiş, “Kaf Dağı’na gideceksin, bir ejderhanın olduğu mağaradan zümrüt suyunu alıp getireceksin.”
Kasabadan keskin bir kılıç alan keloğlan Kaf Dağı’na varmış. Mağaranın ağzında bekçilik yapan dev yılanları kılıcıyla kesmeye başlamış. Yılanların çıkardığı sesi duyan ejderha mağaradan çıkıp aşağılara doğru inmeye başlamış. Bunu fırsat bilen Keloğlan mağaraya girip zümrüt suyunu getirdiği şişeye doldurmuş.
Koşarak sincaba dönen Keloğlan’ı sevinçle karşılamış sincapcık. Zümrüt suyunu içer içmez de dünyalar güzeli bir kız olmuş. Birlikte kızın padişah babasının sarayına gitmişler. Padişah da durumu öğrenince bir deve yükü altın armağan etmiş ona. Anası ile ömürlerinin sonuna kadar sıkıntısız, mutlu bir yaşam sürdürmüş Keloğlan ile anası da
▲ Cuprins ▲ İçindekiler ▲ Contents ▲
Yarım su bardağı kepekli pirinç
1 litre süt
1 su bardağı toz şeker
1.5 yemek kaşığı buğday nişastası
1 yumurta sarısı
1 paket vanilya
· Fırın sütlaç hazırlanışı
Pirinçleri 2-3 defa yıkayıp süzün. Orta boy bir tencereye alıp üzerlerini geçecek kadar su ve bir tutam tuz ilave edin. Pirinçler şişip yumuşayıncaya kadar orta ateşte pişirin. 1 litre sütten küçük bir cezveye süt ayırın. İçine nişasta ve vanilyayı alıp karıştırarak eritin. Pirinçler yumuşayınca süt ve şekeri tencereye ekleyip kaynayıncaya kadar orta ateşte karıştırın. Cezveyi küçük ocağa alın, nişasta koyulaşıncaya kadar karıştırın. Tencerede kaynayan süte cezvenin tamamını ekleyin ve 5-6 dakika daha karıştırarak pişirin. Tencereyi ocaktan alıp, sütlaçtan 1-1.5 kepçe kaseye alın ve yumurta sarısını ekleyerek çırpın. Kalan sütlaçları küçük kaplara bölüştürün, üzerine yumurtalı sütlaçtan gezdirin. Kapları fırın tepsisine alın. Kaselerin yarısına gelecek kadar su ekleyin. önceden ısıtılmış 200 dereceye ayarlanmış fırında pişirin. Sütlaçların üzeri kızarınca fırından alın, ılık ya da soğuk servis yapın.
Fırın sütlaç artık hazır, afiyet olsun
1 kg çilek
1 çay bardağı pudra şeker
1 pasta tabanı (hazır kek)
200 ml krema
200 gr beyaz çikolata
1 paket krem şanti
1 çay bardağı süt
1 çay bardağı iri çekilmiş antep fıstığı
· Çilekli kup: Yarım kg çileği ayıklayıp yıkadıktan sonra üzerine pudra şeker serpip el blenderi ile pürüzsüz oluncaya kadar çekin. Pasta tabanını cam servis kasesinin genişliğine göre kesin. Ya da kenarları yüksek kalacak şekilde hiç kesmeden kupa yerleştirin. Kremayı kaynama noktasına gelmeden ısıtıp ocaktan alın. Beyaz çikolatayı kırarak ekleyin ve karıştırın. çikolata eridikten sonra buzdolabında soğutun. Soğuyunca mikser yardımıyla çırpın. 1 paket krem şantiyi 1 çay bardağı süt ile iyice çırpın ve beyaz çikolatalı kremaya ilave edip tekrar çırpın. Son olarak üzerine hazırladığınız çilek püresinin yarısını ilave edip tekrar çırpın. Kasenin kenarlarına dilimlenmiş çiekleri dizin. üzerine kalan çilek püresini sürün. Antep fıstığının yarısını serpin. Hazırladığınız kremayı krema sıkma aparatı ile pürenin üzerine sıkın. çilek dilimleri ve kalan antep fıstığı ile süsleyin. Soğutup servis yapın.
Çilekli kup artık hazır, afiyet olsun.
25 gr tereyağı (oda ısısında yumuşamış)
1 diş sarımsak
4 dilim tost ekmeği
10 kiraz domates
50 gr dana jambon
3 yumurta
500 ml süt
80 gr rendelenmiş kaşar peyniri
Tuz
Karabiber
· Domates ve jambonlu ekmekler hazırlanışı
· Domates ve jambonlu ekmekler: Fırını 180 dereceye ayarlayın. Sarımsağı rendeleyip tereyağı ile karıştırın. Ekmekleri üçgen şeklinde kesin ve ekmeklerin iki yüzüne tereyağı sürün ve fırın kabına dizin. Jambonları ince kesin ve ekmeklerin aralarına serpiştirin. Kiraz domatesleri ortadan ikiye kesin ve ekmeklerin kenarlarına yerleştirin. Yumurtalar ile sütü çırpın. Tuz, karabiber ile tatlandırın ve ekmeklerin üzerine dökün. En üste rendelenmiş kaşar peyniri serpiştirip fırında 30-35 dakika pişirin. Servis yapın.
Domates ve jambonlu ekmekler artık hazır, afiyet olsun.